“Wij vernieuwen hier de elektrotechnische installatie. Die is inmiddels twintig jaar oud en daarmee echt aan vervanging toe”, zegt Ronny Buil, projectmanager van Waterschap Rijn en IJssel. De verouderde techniek is de belangrijkste reden voor de ingreep. “We plaatsen extra camera’s, en de schakel- en verdeelinrichting wordt volledig vervangen. Dat betekent nieuwe bekabeling en een compleet vernieuwde besturing en aansturing van de brug.”
Volgens Buil leveren de werkzaamheden duidelijke voordelen op voor zowel de bedienaar als de gebruiker van de brug. “Voor de bedienaar is het een groot pluspunt dat hij straks veel beter zicht heeft op de brug en de omgeving, waardoor hij beter kan beoordelen wanneer bediening veilig is. Ook de communicatie met gebruikers verbetert. Dankzij nieuwe luidsprekers en microfoons kunnen bedienaar en vaarweggebruikers beter met elkaar communiceren.”
Vervolg na eerder onderhoud
Vorig jaar knapte Waterschap Rijn en IJssel al een aantal bruggen en sluizen op. Met een grote onderhoudsbeurt moest ervoor gezorgd worden dat zowel de vaarweg over de Oude IJssel als de bruggen over het water beter en veiliger begaanbaar zijn. Hierbij werden fysieke onderdelen vervangen, gezien deze aan het eind van hun levensduur zaten.
Andere objecten volgen later
De brug in Hoog-Keppel blijft tot en met 24 november gesloten voor al het verkeer. Maar het blijft niet bij deze ene locatie. Ook andere bruggen en objecten in de regio zijn toe aan vergelijkbaar onderhoud. “We voeren dit project uit in samenwerking met de gemeente Doetinchem en Buha. Zij hebben zelf vijf bruggen die ook worden meegenomen", legt Buil uit. “Daarnaast hebben wij als waterschap nog enkele objecten op de vaarweg, zoals Sluis Doesburg, de brug in Laag-Keppel, Sluis De Pol en de brug bij Terborg.”
In totaal worden ongeveer tien locaties aangepakt, waarbij Hoog-Keppel als eerste aan de beurt is. De werkzaamheden per brug variëren qua tijd tussen de twee tot drie weken. Buil verwacht dat alle objecten eind 2026 zijn opgeknapt.