Door de drukte kan het gebeuren dat er niet meteen plek is voor nieuwe cliënten. "We hebben inderdaad mensen moeten afwijzen", vertelt wijkverpleegkundige Lucy Hugen van thuiszorgorganisatie Azora tegenover
Omroep Gelderland. Ook gebeurt het dat mensen die thuiszorg nodig hebben maar een deel van de benodigde zorg kunnen krijgen. "We gaan wel met familie en mantelzorgers in gesprek over wat de verwachtingen zijn naar ons toe en wij geven wel duidelijk aan wat onze mogelijkheden zijn."
Thuiszorg is altijd al een branche waar de krapte in de zomervakantie hoog is. De vraag naar zorg neemt niet af en wordt soms zelfs groter omdat mensen bij warm weer minder zelfredzaam zijn. Familie of buren die dat normaal gesproken opvangen, kunnen juist niet helpen vanwege vakantie. Ook de zorgverleners gaan op vakantie. En dat hebben ze extra verdiend dit jaar na het harde werken tijdens de coronapandemie, benadrukken de werkgevers.
Extra druk door coronaDit jaar is het extra druk, omdat het ziekteverzuim onder het personeel door die pandemie nog steeds hoog is. Tegelijkertijd zijn er meer nieuwe mensen die thuiszorg nodig hebben, nu de gewone zorg in de ziekenhuizen weer op gang komt. Zeven thuiszorgorganisaties in de Achterhoek werken daarom samen om de gaten in het rooster zoveel mogelijk te dichten. Soms staat er daardoor een minder bekend gezicht voor de deur.
Hulp op afstandOok vragen de organisaties vaker dat mantelzorgers uit de eigen omgeving zich extra inzetten of dat de cliënt toch zoveel mogelijk zelf probeert te doen. "We kijken ook naar de zelfredzaamheid van de cliënten", zegt Lucy Hugen, doelend op eventuele hulp op afstand. "Heeft de cliënt instructie nodig, dan proberen we dat al op afstand via de tablet te doen. Daarnaast zetten we zoveel mogelijk hulpmiddelen in zodat cliënten bijvoorbeeld zelf steunkousen aan kunnen doen."
Foto: Omroep Gelderland