“Het zou mooi zijn als het bankje zijn eigen leven gaat leiden”, vertelt het gezicht van de campagne, Frans Miggelbrink. “En dat iedereen even op dat bankje gaat zitten om even met elkaar te zitten om na te denken en te praten met elkaar over hoe we het gaan doen.” Erwin Bomers, bestuurder bij Marga Klompé benadrukt dat Nederland de komende jaren gaat vergrijzen. “En dat betekent dat we steeds meer ouderen krijgen en steeds minder jongeren. We moeten met elkaar gaan nadenken over de dag van morgen, hoe we die gaan invullen. En hoe ouderen gezond ouder worden, vitaal ouder worden en langer zonder professionele hulp zullen kunnen.”
De campagne is een samenwerking tussen zes grote Achterhoekse zorginstellingen. Azora, Careaz, De Gouden Leeuw Groep, Marga Klompé, Markenheem enSensire hebben de handen ineen geslagen hebben. “We voelen in ieder geval allemaal dezelfde urgentie om deze campagne te doen, want we zien allemaal dezelfde toekomst voor ons”, vertelt Anja Stunnenberg, bestuurder bij Markenheem. “De Achterhoek vergrijst net wat harder dan de rest van Nederland, wij lopen een beetje voorop op de rest van Nederland.” Bomers geeft aan dat deze ouderen steeds meer hulp nodig hebben: “Het is de vraag of wij dit als professionele organisatie nog steeds kunnen. Wij hopen met deze campagne, dat mantelzorgers, buren, vrienden met elkaar in gesprek gaan, over hoe de dag van morgen eruit gaat zien.”
Praten op de Achterhoekbank
De zorginstellingen hopen dit onder andere te bereiken met de Achterhoekbank. Miggelbrink gaf het startsein en ging aan de hand van een gesprekskaart voor de eerste keer op de bank in gesprek. “Het klinkt makkelijk, vandaag praten over morgen, maar we praten vandaag over ouder worden. Op de gesprekskaarten staan wat dingen op, bijvoorbeeld hoe woon je, als er iets met je gebeurt hoe gaan we je dan verzorgen, wie moet je dan verzorgen, waar wil je wonen en al dat soort vragen.”
Foto: REGIO8