De reacties op de uitzending zijn volgens
Omroep Gelderland positief. De beelden in de aflevering zijn gemaakt in februari 2021, toen de regio vijf dagen lang bedekt lag onder een flinke laag sneeuw. En dat is maar goed ook, anders was de uitzending er volgens regisseur Gerben van Ommen helemaal niet gekomen: "In ieder seizoen maken we een aflevering in de sneeuw. Toen het begon te sneeuwen konden we vanwege corona niet naar het buitenland. En wat bleek: in Nederland zou het de hele week -10 graden zijn, met een stralende zon. En dan ook nog met zo'n mooie witte laag, dat zijn de ideale filmomstandigheden."
De keuze voor de Achterhoek was snel gemaakt. "De Achterhoek spreekt tot de verbeelding met dat mooie landschap, de kastelen en dorpen", vertelt Van Ommen. Samen met zijn Lunterse collega Joanne Brouwer is hij verantwoordelijk voor alle uitzendingen. De muziek komt uit de Oosterbeekse studio van Hartmunt Ewert. Normaliter heeft het team ruim zes dagen voor een opname, nu moesten ze klaar zijn voor de dooi intrad. En dus togen niet een maar twee cameraploegen naar het oosten, waar ze in twee dagen de hele uitzending schoten.
Kastelen en een gestolen spoorlijn
De dronebeelden van de kastelen in Ruurlo en Vorden kunnen op Facebook op positieve reacties rekenen. "Dat was een mooie rit in onze achtertuin", schrijft Elly Rouwhorst-Polko. Miriam Vlaken typt: "Genoten. Bekende rit naar Winterswijk. Nu heb ik met mijn kleinzoon een hele ronde gepland met de bus en de trein vanuit Hummelo". Ook Rieky Nengerman uit Warnsveld vond het 'prachtig'.
Bijzonder tracé
De programmamakers hebben ook aandacht geschonken aan het bijzondere tracé tussen Ruurlo en Vorden. Voor de Tweede Wereldoorlog lag daar een dubbel spoor. Maar toen de Duitse bezetters materiaal eisten om een eigen spoorlijn te kunnen aanleggen, werd het traject voor de helft afgebroken.
Foto: Rail Away / EO / Omroep Gelderland