“We wachten op uitspraak van de rechter voordat we kunnen starten met de proef”, laat woordvoerder van de provincie Christel de Jong weten. Naast de werkzaamheden aan de brug en de beroepen die bij de rechter liggen, moet de provincie ook nog een natuurvergunning afgeven, omdat door de proef stikstof in Natura2000 gebieden terechtkomt.
In Doetinchem, waar ze tegen de proef zijn, zijn ze blij met het besluit van de provincie en Bronckhorst om nog niet te beginnen met de proef. “Dat is een heel goed teken. We hebben nu iets langer de kans om te lobbyen. Ik denk dat we nu eerst gaan overleggen in het presidium over welke kansen we nu nog hebben. Het is natuurlijk zo dat er niet alleen aan deze kant van de IJssel een probleem is maar aan de andere kant ook natuurlijk”, aldus raadslid Ans Putman. “Ik denk dat er nu de kans ligt om echt met z’n allen op gaan treden. Als het moet gaan we de volgende keer weer met de bus richting Arnhem en deze keer wél met de bus van De Graafschap.”
Een delegatie van de Doetinchemse gemeenteraad zou begin september met de Graafschap bus naar het provinciehuis in Arnhem gaan, om te pleiten voor een definitieve streep door de plannen. Uiteindelijk gingen zij met een reguliere bus, omdat Vitesse naast het provinciehuis de uitspraak van de ‘KNVB-zaak’ kreeg. “Wij willen niet provoceren”, liet Putman destijds weten
Verkeersveiligheid en leefbaarheid
De proef met de landbouwsluis is onderdeel van een initiatief van provincie Gelderland en gemeente Bronckhorst om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Laag-Keppel en Hummelo te verbeteren. Inwoners van dorpsstraat ervaren al jaren overlast door het doorgaand verkeer, dat veel gebruik maakt van de weg.
Om deze problemen aan te pakken, zijn in 2023 tijdelijke landbouwsluizen geplaatst op de Wehlsedijk en op de Keppelseweg, alleen toegankelijk voor landbouwverkeer en hulpdiensten. De proef liet zien dat het verkeer op de Dorpsstraat en Hummeloseweg afnam, terwijl op bepaalde omliggende wegen het verkeer toenam, wat tot overlast leidde.