"We willen niet meer dat er allerlei mensen bij hen over de vloer komen", aldus wethouder Marieke Overduin. "De ene keer de ene persoon voor een rolstoel en de andere keer een ander persoon voor iets anders." Op dit moment is het zo dat bewoners die bijvoorbeeld een rolstoel en wijkverpleging nodig hebben, dit bij verschillende instanties moeten aanvragen. "We willen niet dat iedereen een aparte indicatiestelling doet en een inwoner dan weer zes tot acht weken moet wachten", schetst Overduin. Om deze maatregelen te laten slagen heeft Oude IJsselstreek de hulp nodig van de zorgverzekeraars en het Centrum Indicatiestelling Zorg die de andere twee ondersteuningswetten - respectievelijk de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg - uitvoeren.
De gemeente merkt dat deze partijen ook openstaan voor de veranderingen. "Wij zijn tegen problemen aangelopen, maar de wijkverpleegkundige - die vanuit de Zorgverzekeringswet wordt gefinancierd - is ook tegen zaken aangelopen. Als zij nu de zorg verlenen voor bijvoorbeeld mevrouw Jansen, die een rolstoel nodig heeft, dan kunnen ze die niet direct indiceren. Nu moet ze die mensen terugsturen naar de gemeente om de rolstoel vervolgens daar aan te vragen. Dat willen we nu samen met de partners op gaan lossen." Volgens Oude IJsselstreek gaat het om ongeveer 1.500 inwoners die op dit moment ondersteuning krijgen vanuit de Wmo.
Kostenbesparing
Naast voordelen voor de inwoners, heeft de transformatie ook voordelen voor de gemeente. Oude IJsselstreek verwacht dat er door het efficiëntere werken minder kosten gemaakt hoeven worden. "Dat zal wel een neveneffect zijn", beaamt Overduin. "Dat is niet het belangrijkste voor ons, maar we zijn er van overtuigd dat het ook effecten zal hebben op de financiën van de gemeente. Efficiëntie werkt altijd kostenbesparend en dat is mooi meegenomen."
Foto: REGIO8