"Wij hebben als gemeente een basis voor hoe wij onze bedrijventerreinen onderhouden", aldus wethouder Ben Hiddinga. "En als je als ondernemers, die op dat bedrijventerrein gevestigd zijn, iets meer wil dan moet je daar ook je nek voor uit willen stellen." Het is niet zo dat de gemeente volledig de handen aftrekt van de terreinen. "Sommige zouden zeggen ‘het is een bezuiniging van de gemeente’ maar zo zien wij het echt niet", vertelt Jan-Willem Boezel, voorzitter van Parkmanagement Varsseveld. "Wij hebben nu echt het heft in eigen handen om het zelf uit te gaan voeren." Sinds januari, toen het fonds begon, zijn er al verschillende problemen opgelost, zoals het strooibeleid en bewegwijzering. "Om een concreet voorbeeld te noemen, we krijgen nu al tips van mensen dat verkeersborden kapot zijn gegaan door de storm, dat lossen we dan gelijk even op", volgens Boezel.
Het doel is om de industrieterreinen te 'vergroenen', zodat het industrieparken worden. "Er zijn ook mensen die zeggen dat ze het groenonderhoud te minimaal vinden dus dat gaan we nu als eerste oppakken zodat we zichtbaar worden voor de leden", aldus Boezel. Het fonds wordt gevuld met de reclamebelasting die de bedrijven op het terrein zelf betalen. Zo komt het ten goede aan de kwaliteit van het park. "Uiteindelijk is het aan de bedrijven zelf om aan te geven aan het parkmanagement wat ze graag opgelost zouden zien", aldus Arthur Jansen, voorzitter van de Parkmanagement De Rieze. "Uiteindelijk stoppen we met elkaar allemaal geld in de pot. Met dat geld gaan we ons industrieterrein hopelijk een industriepark maken."
Voordeel van de naam
Volgens Jansen brengt het inzetten op parkmanagement veel voordelen voor bedrijventerreinen: "Je ziet gewoon dat als men nu aan de slag wil gaan met een industrieterrein om daar of te revitaliseren, of om daar te verduurzamen en daar projecten te doen. Dan wordt er al snel gekeken of er een parkmanagement organisatie is want dan kom je in aanmerking."
Foto: REGIO