"Het is eventjes omdenken", aldus Mark Jansen, voorzitter van Jubal. "We moeten het beste ervan maken. We hebben een flink team met bezorgers die al vroeg zijn begonnen. Zij zijn nu overal en nergens onderweg." Een deel van de jeugdleden werd ingezet in de drive-through nabij het Borchuus in het centrum van het dorp, waar ook soep werd verkocht. Normaal verkoopt de muziekvereniging ongeveer tweeduizend liter met de soepactie. Dit jaar is duizend liter soep voorbereid voor de mensen die hebben besteld. De Varssevelders zijn blij dat ze Jubal ook in coronatijd kunnen helpen, vertelt Bert Sloetjes: "De verenigingen moeten gesteund worden. Zo kunnen we een kleine bijdrage leveren. Mijn vrouw heeft ook altijd zelf muziek gemaakt en dan wil je toch een vereniging blijven steunen."
Volgens de voorzitter van Jubal liggen de plannen voor het geld dat is opgehaald al klaar: "Dat gaan we gebruiken om nieuwe instrumenten aan te schaffen", zegt Jansen. "We hebben al wat slagwerkinstrumenten op het oog, we hebben geld nodig om buisklokken aan te kopen." De laatste zaterdag van januari is al sinds 1993 de dag voor de soepactie. Het rondbrengen van soep in coronatijd was voor Jubal een behoorlijke logistieke operatie, dus komend jaar hopen ze weer gewoon langs de deuren te gaan. "Ik denk ook dat de oude manier net wat meer opbrengt en ook gezelliger is door gewoon bij mensen aan de deur te komen", aldus Jansen. "We gaan een leuke mix zoeken."
Foto: REGIO8