gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Ulft, Nederland
Terug

Vlasoven in Winterswijk verhuist naar Woold

e42db298b1c58b5f760e12d94f5cb656

Een eeuwenoude vlasoven wordt eind november op transport gezet in Winterswijk. De oven, die nog nog in het buurschap Huppel staat, verhuist terug naar de locatie waar hij ooit vandaan komt in het buurtschap Woold.

Jasper Hazelaar |
De mannen van de Erfgoedklusbrigade uit Winterswijk zijn bekend met erfgoed. Maar bij het zien van de gebinten krabben ze zich toch even achter de oren. "Dit is nog niet zo makkelijk", zegt Henk Oonk tegen Omroep Gelderland. De mannen kijken, overleggen en na een paar minuten zien ze het licht: "Kijk, dat gaat mooi!" Henk te Kulve van de Stichting Vlasoven Te Veene kijkt toe. "Dit is echt uniek in Nederland", zegt hij enthousiast. "Dit is de enige vlasoven die nog in het open veld staat. Alleen in het Openluchtmuseum in Arnhem en in het openluchtmuseum net over de grens in Duitsland staan nog vlasovens."

Het is volgens de stichting van belang om de oven de behouden, omdat vlas een belangrijke rol speelde in de Winterswijkse samenleving. In de zeventiende eeuw stond Winterswijk bekend om zijn vlasindustrie. Vlas werd verbouwd en de vezel van vlas werd gebruikt om textiel van te maken. Daarvoor was een vlasoven nodig. Tot de negentiende eeuw was vlas een belangrijke grondstof. Daarna veroverde katoen de wereld.

Al eerder verplaatst
Het is niet voor het eerst de oven moet verhuizen. "In 1972 werd de oven verplaatst naar de plek waar hij nu staat, bij boerderij Kössink aan de Kremerweg in Huppel. Destijds was de oven beschadigd door een heftige storm. In die tijd is de oven steen voor steen opnieuw opgebouwd. "Dat betekent ook dat er er nu een sterke cementlaag tussen de stenen zit. Dat was origineel niet zo", aldus Te Kulve.

Samengeknepen billen
De oven wordt nu in zijn geheel verplaatst. Althans, de dakpannen zijn verwijderd en de erfgoedklusbrigade is druk met het verwijderen van de gebinten. Wat dan overblijft, is de stenen oven. Die wordt in zijn geheel opgehesen en dat zorgt toch wel voor samengeknepen billen bij Te Kulve: "De vraag is hoe het met het fundament zit", legt hij uit. "Straks worden er ijzeren balken onder de oven geschoven. Het is al spannend om te zien of dat lukt. En daarna wordt hij op een dieplader getakeld en we weten gewoon niet hoe dat gaat verlopen."

Foto: Omroep Gelderland

Lees ook

Examens10

Trotse mentor belt Didamse examenleerlingen met verlossend nieuws: ‘Ik ben ook gespannen’

Een spannende dag voor veel Achterhoekse examenleerlingen donderdag. Na vier, vijf of zes jaar zwoegen horen honderden middelbare scholieren of ze dat felbegeerde papiertje verdiend hebben. Docent en mentor Robin Nijsen van het Liemers College in Didam heeft de eer om zijn leerlingen blij te maken.

JMO-20260610-Donny Warmerdam-SF0001

De Graafschap haalt oude bekende Warmerdam: ‘Blij om weer terug te zijn'

De Graafschap heeft donderdagmiddag de terugkeer van Donny Warmerdam bekendgemaakt. Tussen 2023 en 2025 stond de 24-jarige middenvelder ook onder contract in Doetinchem en speelde hij 82 wedstrijden voor de Superboeren.

f230298c-69d2-46fe-bc9d-e8c6cdf944e8

Fietser met spoed naar ziekenhuis na ongeval in Zeddam

Een fietser is donderdagmiddag met spoed naar het ziekenhuis gebracht na een aanrijding met een automobiliste in Zeddam. De weg was tijdelijk afgesloten.

JMO-20260611-Mark Pabai-SF0015

De Graafschap legt Liberiaans international Pabai vast

De Graafschap heeft de rechtervleugelverdediger Mark Pabai transfervrij overgenomen van het Sloveense FC Koper. De 25-jarig Liberiaanse-Nederlander komt uit de jeugdopleiding van FC Utrecht. Hij tekent in Doetinchem een contract voor twee seizoenen.

440402bb-505e-4e9d-beca-34b3218f0148

Fietser gewond na botsing met vrachtwagen in Doetinchem

Een fietser is donderdagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Doetinchem. De man is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

Oranjetempel3

Oranjetempel Silvolde mag tóch open tijdens nachtwedstrijden: ‘Dit is echt fantastisch’

De Oranjetempel in Silvolde mag tóch nachtelijke WK-wedstrijden van het Nederlands Elftal uitzenden. Lang werd het verboden door de gemeente Oude IJsselstreek, dat leidde tot veel onbegrip van inwoners, ondernemers én de gemeenteraad. Nu maakt het college een draai tot grote blijdschap van de ondernemer.