Het project nodigt kinderen uit om stil te staan bij vragen als: ‘wat betekent vrijheid voor jou’ en ‘wat heb je nodig om je vrij te voelen? ‘Ooit was de grens tussen Emmerich en Montferland een harde scheidslijn tussen vrijheid en onvrijheid. Nu is diezelfde grens het toneel van samenwerking.
Initiatiefneemster Christa van Dee, bekend van de fictieve ‘Gemeinte EMOJI’, een samenwerking tussen Emmerich, Montferland en Oude IJsselstreek, koppelde het kunstproject aan het herdenkingsjaar. Dankzij steun van Interreg en de Euregio konden de scholen uit beide landen elkaar ontmoeten.
Van luchtballon naar posters
Ter inspiratie bekeken de leerlingen de film Ballon, over een spectaculaire vlucht uit de DDR naar West-Duitsland. De symboliek van in beweging komen om vrij te zijn vormde het startpunt voor hun kunstwerken. Duitse docent Pierre Vanhaem (Gesamtschule Emmerich) bracht het onderwerp terug naar het heden: “In Europa mag ik vaker stemmen. Ook dat is vrijheid.”
De Duitse leerkracht is blij met de mogelijkheid om het onderwerp bespreekbaar te maken in zijn klas. “Kinderen praten er zelden over tijdens de lesuren. In mijn klas zitten veel nationaliteiten, die voor een oorlog gevlucht zijn. De film Ballon behoort bij de Duitse geschiedenis, maar het gevoel dat een ballonvaart ‘vrijheid’ is, maakt dat kinderen elkaar beter begrijpen”, vertelt hij over het belang van het project en wat het met kinderen doet.
Jury kiest 11 winnaars
Elf klassen uit Emmerich en Montferland leverden samen 22 posters in. Een jury kiest daaruit de elf sterkste ontwerpen. Deze worden eerst tentoongesteld in de bibliotheek van Emmerich en daarna ingezonden voor de internationale Lions World Kids Contest.
Kunstenaar Beverloo begeleidde de kinderen bij het verbeelden van hun ideeën. “Een leerling tekende een bloem waarvan het hart bestond uit het vrijheidslogo. Dat vond ik prachtig bedacht.”
Ruby van OBS Montferland, vond het best spannend om met een Duits vriendinnetje samen een poster te maken. Verschillende talen vormen een belemmering om uiteindelijk de mooiste poster te kunnen maken? “Gelukkig kent Jaimy (Gesamtschule Emmerich) een beetje Nederlands en kunnen we elkaar best goed verstaan. Ze heeft een tante in Nederland.”
Vriendschappen over de grens
Volgens Van Dee draait het project niet alleen om kunst, maar vooral om verbinding. “Kinderen vinden het spannend om in een andere taal te praten. Maar met een mobiel, een ‘handy’ in het Duits, lukt dat prima. Zo leren ze woorden van elkaar.”
Dat leverde onverwachte momenten op. Een Nederlandse jongen keek zijn Duitse klasgenoot aan en zei, trots op zijn nieuwe zin: ‘Ich habe einen neuen Freund’, vertelt Van Dee met een glimlach. Ook leerkracht Vanhaem zag wat het internationale treffen deed met kinderen. “Sommige hebben telefoonnummers uitgewisseld en zullen elkaar na schooltijd gaan opzoeken.” Volgens beide is nieuwe vriendschappen sluiten de grootste winst van deze samenkomst.