gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Ulft, Nederland
Terug

Vernieling deert zonnebloemlint nauwelijks

f14520c6a4794cb36be680889e295767

Zonnebloemen sieren deze zomer ongeveer twaalf kilometer aan akkerranden in de gemeente Berkelland. Onbekenden hebben afgelopen weekend enkele bloemen van het lint vernield bij Geesteren, maar met veertig deelnemende boeren is er vooral optimisme bij de Vereniging Agrarisch Natuurbeheer (VAN) Berkel & Slinge.

Jasper Hazelaar |
“Er hebben zich heel veel boeren vrijwillig gemeld”, vertelt Lotte Roos, voorzitter van de VAN Berkel & Slinge, over het tweede jaar dat het initiatief bestaat. “De bloemen zijn langs diverse akkers geplaatst, op plekken waar het de natuur het meest ten goede komt.” Vorig jaar begon de organisatie van Roos door een zonnebloemlint van vijf kilometer in te zaaien in samenwerking met lokale boeren en burgers. Een jaar later is het lint gegroeid tot twaalf kilometer bij veertig verschillende boeren. De zonnebloemen sieren onder meer akkerranden in het buitengebied van Eibergen, Rekken en Geesteren.

In Geesteren, langs de Esweg, hebben onbekenden vrijdag vernielingen aangebracht door verschillende zonnebloemen uit de grond te trekken en op de weg te dumpen. “Het is toevallig bij een van onze bestuursleden waar het gebeurd is”, zegt voorzitter Roos. “Maar de schade lijkt beperkt te zijn. Er zijn wel bloemen uitgehaald, maar niet dusdanig dat de strook verminkt is. We vinden het wel heel vervelend, want je hebt er zoveel goede bedoelingen mee.”

Biodiversiteit
Doel van het initiatief, naast het zorgen voor een mooi buitengebied, is het betrekken van boeren bij natuurbeheer en het bevorderen van biodiversiteit. “Het is niet alleen winst voor de natuur, maar het is voor de uitstraling van de boer ook mooi”, vindt Roos. “Ze nemen heel laagdrempelig deel. Er is een vergoeding voor beschikbaar, maar heel veel kiezen er ook voor om dit bedrag te doneren aan een goed doel.”

Foto: Nieuws uit Berkelland

Lees meer over:

|

Lees ook

WhatsApp Image 2026-06-21 at 13.52.36

De Graafschap trapt seizoen af met duidelijke ambities en aast op langer verblijf Niemeijer

De Graafschap is zondagmiddag op de velden van ZZC ’20 in Zelhem begonnen aan de voorbereiding op een nieuw seizoen in de Keuken Kampioen Divisie. Onder leiding van de nieuwe hoofdtrainer Thomas Duivenvoorden werd de toon met een pittige en energieke training, gelijk gezet.

GemeentehuisLochem

Samenwerking in Lochem moet jongeren helpen met hun mentale gezondheid

De gemeente Lochem, Welzijn Lochem en het Staring College in Lochem gaan meerdere jaren samenwerken om de mentale gezondheid, weerbaarheid en ontwikkeling van jongeren te versterken. Volgens de gemeente staat de mentale gezondheid van jongeren ook in Lochem onder druk.

Netterdense deelt persoonlijke levensverhaal in dichtbundel: 'Hoop dat mensen er troost uit halen'

Om ingrijpende gebeurtenissen uit haar leven een plekje te kunnen geven, begon Minke Grob-Geurtsen uit Netterden met het schrijven van gedichten. Wat startte als een manier om haar emoties te verwerken, groeide uit tot haar eerste eigen dichtbundel: ‘Regenboog Zonder Regen’. Met haar gedichten wil ze onderwerpen die vaak onbesproken blijven bespreekbaar maken en anderen hoop, troost en herkenning bieden.

Zelhem vlees politie Omroep GLD

Kilo’s vlees verdwijnen onder kleding van vleesliefhebbers in Zelhem

Vier mannen gaan in een supermarkt in Zelhem opvallend te werk. Ze stoppen grote hoeveelheden vleespakketten onder hun kleding en verlaten de winkel zonder af te rekenen.

GerritsWeerpraot20

Weerboer Gerrit Vossers voorspelt een tropisch begin van de zomer

Gerrit Vossers neemt iedere vrijdag voor De Gelderlander en REGIO8 de weersvoorspellingen voor het weekend in de Achterhoek en de Liemers door. Vanuit Halle-Nijman voorspelt de weerboer een tropisch begin van de zomer.

WhatsApp Image 2026-06-19 at 12.38.18

Wiebe Nelissen nieuwe teammanager De Graafschap na jaren bij Vitesse en AZ

Wiebe Nelissen (36) is gepresenteerd als nieuwe teammanager van het eerste herenteam van De Graafschap. Bij de Doetinchemse voetbalclub wordt hij ook manager communicatie en pers. Nelissen staat nu nog onder contract bij AZ in Alkmaar als Hoofd Persvoorlichting.