“Sommige delen van Gelderland hebben op dit moment niet of nauwelijks bereik voor mobiele telefoons, onder andere aan de grens in de Achterhoek. Dit is niet alleen vervelend voor het dagelijkse telefoonverkeer, maar kan levensgevaarlijk zijn wanneer hulpdiensten niet kunnen worden bereikt’’, aldus statenlid Eric van Dijk. ‘’Een goede telefoonverbinding is een basisvoorziening die voor iedereen in Gelderland beschikbaar zou moeten zijn.”
Het probleem lijkt voornamelijk te zitten in het gebrek aan zendmasten. Het is volgens de fractie niet rendabel voor telecombedrijven om dergelijke extra voorzieningen te treffen. ‘’Het is daarom aan de overheid om het heft in handen te nemen en een flinke inspanning te leveren, waardoor deze basisvoorziening, waar het ook maar enigszins kan, beschikbaar is.”
Foto: REGIO8