‘Het is een gigantische impuls voor de mobiliteitsopgaven waar we al aan werkten’, zegt wethouder Rens Steintjes. ‘Met dit bedrag kunnen we de woningbouw voor onze groeiambitie naar 70.000 inwoners in 2036 versnellen, en tegelijkertijd zorgen dat onze infrastructuur daar ook op ingericht is. Het is mooi om te zien dat het Rijk met deze regeling ook oog heeft voor mobiliteitsopgaven in de regio’s.’ De miljoenenbijdrage komt naar Doetinchem dankzij een plan dat de gemeente indiende voor de versnelde realisatie van bijna 2000 woningen.
Naast de bouwambities wil Doetinchem investeren in de herinrichting van de centrumring, waar ook een belangrijk deel van het geld naartoe gaat. ‘Uit eerder onderzoek naar onze centrumring bleek dat we niet eens zozeer nieuwe wegen nodig hebben voor onze groeiambitie, maar juist onze bestaande wegen anders moeten gaan inrichten en gebruiken. Bijvoorbeeld het omvormen van vijf rotondes op de centrumring naar kruisingen met verkeerslichten. De gemeenteraad had daarvoor gelukkig al budget beschikbaar gesteld in de nieuwe begroting’, aldus Steintjes.
Stationsgebied op de schop
Ook het stationsgebied krijgt een flinke opknapbeurt. Daar wordt onder meer voorbereid op de komst van de RegioExpress, de nieuwe sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem.
Volgens de gemeente moeten alle aanpassingen rond het station bijdragen aan een duurzame en snelle verbinding tussen de Randstad en de Gelderse regio’s.
Rond het stationsgebied verrijst bovendien de nieuwe woonwijk Spoorzone, waar maximaal 2500 woningen gepland staan. Ter ondersteuning daarvan worden nieuwe fietsvoorzieningen aangelegd, komt er een voetgangerstunnel en wordt een nieuw busstation gebouwd.