Ulft, Netherlands

Quote-nieuwkomer Armando Muis opgelucht na seponeren strafzaak: ‘Het voelde als een veroordeling’

Foto: REGIO8
Na maanden in onzekerheid te hebben geleefd heeft Armando Muis van fatbikefabrikant La Souris uit Doetinchem weer wat meer rust en zelfs wat te vieren. Ruim duizend fatbikes die in beslag genomen waren, zijn weer vrijgegeven. Het OM heeft de zaak tegen hem geseponeerd. Tijdens een inval van de Inspectie Leefomgeving en Transport constateerde deze instantie achteraf onterecht dat de fatbikes van Muis niet aan de wetgeving voldeden en mogelijk te hard liepen.
Nick Hermsen | Bart Sollman | 18 juni 2025 16:33 | Aangepast op 18 juni 2025 16:33
“Het was echt een rollercoaster de afgelopen tijd. Je denkt dat je alles goed doet, dan komt er ineens een inval van de ILT. Dat maakt wel impact hoor, ze komen binnen alsof ze de FBI zijn”, zegt Muis. De ILT heeft de fatbikes, die als halffabrikaat in Doetinchem binnenkomen, volgens de eigenaar zélf in elkaar gezet en vervolgens op locatie op de rollerbank gezet. Muis: “Dat mag al niet. Plus het was niet het product hoe het bij ons de fabriek verlaat. Ik had nog wel vertrouwen, ik weet wat we verkopen. Toen kwam ineens het bericht dat ze volgens de ILT waren afgekeurd.”

Het gevolg voor Muis en zijn bedrijf was dat ruim duizend fatbikes in beslag werden genomen. Er werd een lintje om de voorraad fietsen gespannen en ze mochten niet meer verplaatst worden. “Dat was een flink hap uit liquiditeit. Dat stond gewoon maanden stil”, zegt Muis. Op den duur begon hij nog aan zichzelf te twijfelen ook. “Ik was ervan overtuigd dat we alles volgens de regels deden. Maar als het zolang duurt, dan begin je toch te twijfelen of je niet iets over het hoofd hebt gezien.” Na controle van zijn fietsen op de rollerbank in het laboratorium bleek dat hij daarin gelijk had. Het OM heeft de zaak tegen hem daarom geseponeerd.

‘Ik was al veroordeeld’
De berichten en de manier waarop er over de ondernemer gesproken werd deed hem wel iets. “Als de mensen lezen dat er een strafrechtelijk onderzoek naar me loopt, veroordelen ze me gelijk. ‘Die fatbikes van die Muis zullen wel niet deugen’, denken de mensen dan.” Hij merkte dan ook dat het die periode door de beeldvorming moeilijk was om bijvoorbeeld aan nieuw personeel te komen.

Inmiddels lijkt het tij gekeerd. “Nu echt duidelijk is dat onze fietsen gewoon deugen heb ik er zelfs voordeel van op dat gebied. Ze wilden gezien het stigma van de fatbike gewoon iemand aanpakken. Ik ben nou eenmaal de grootste”, aldus de ondernemer. Om te vieren dat hij zijn fatbikes weer mag verkopen heeft hij speciaal een grote gouden schaar aangeschaft: “Ik heb de linten doorgeknipt met die schaar en daarna ingelijst met het woord ‘gerechtigheid’ eronder. Zo voelt het echt voor mij.”

In de Quote door de fatbike
Kort nadat Muis weer volop aan de gang kon, werd bekend dat hij een plekje heeft veroverend in de ‘Quote Top 100 Jonge Selfmade Miljonairs’ met een geschat vermogen van 36 miljoen. Dat is echt te danken aan de fatbike. “Ik ben natuurlijk begonnen met de scooter. Ik durf wel echt te stellen dat ik dat nu niet gered had als ik alleen in de scooters was gebleven”, zegt hij.

Op het juiste moment stapte Muis volop in de fatbikes. “We zagen de helmplicht al een beetje aankomen voor scooters. Al vrij snel hadden we zoiets dat de fatbike wel eens de Puch of Tomos van deze tijd kon worden. Dat het zó snel zó’n grote trend zou worden had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht.”

Stigma rond de fatbike
Het is niet te ontkennen dat er toch een bepaald stigma rond de fatbike hangt. “Er is geen minimumleeftijd, en er zijn inderdaad wel jongeren die er niet zo zuinig mee omgaan, maar in principe is het veiliger dan een normale elektrische fiets”, stelt Muis. Hij gaat nog verder: “Er gebeuren meer ongelukken met ouderen op een normale elektrische fiets dan met jongeren op een fatbike. Het probleem is niet de vorm van de fiets, maar de snelheid en hoe hierop geanticipeerd wordt.”

Na een helmplicht voor scooters. Wordt er nu gesproken over een helmplicht voor elektrische fietsen. De vorige keer speelde Muis hier goed op in, nu tast hij nog redelijk in het duister. “In Duitsland en België is dat geen probleem, alleen de Nederlanders willen de helm niet dragen. Mocht die plicht er komen dan moeten ze een keuze maken natuurlijk. Of een helm dragen, of met het ov. Ik weet niet welk nieuwe alternatief er is”, besluit de fatbikemiljonair.

Lees ook

Fietser overleden na aanrijding met busje bij Vragender

Bij een zeer ernstig verkeersongeval in het buitengebied van Vragender is donderdagmiddag een fietse...

Deelnemers Swim to Fight oefenen in water van Hessenbad Hoog-Keppel

De deelnemers van Swim to Fight Cancer Achterhoek kunnen vanaf woensdag elke week gratis trainen in ...

Riolering gooit roet in het eten bij werkzaamheden J.F. Kennedylaan in Doetinchem

De gemeente Doetinchem is momenteel bezig met het tweede deel van de werkzaamheden aan de J.F. Kenne...

Brand in bijgebouw aan Wilhelminastraat in Didam

Bij een bijgebouw van een woning aan de Wilhelminastraat in Didam is woensdagavond brand uitgebroken...

VNG Jaarcongres in 2026 naar de Achterhoek: Oost Gelre en Winterswijk gastgemeenten

In 2026 strijkt het jaarlijkse congres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) neer in de ...

Samen gas geven tekent Beltrum: laatste stellen nemen hun intrek in huizen van collectief bouwproject Buurseman

Het is het vierde CPO-project in Beltrum: bewoners bouwden aan een nieuwe straat, Buurseman, waar ze...