"We gaan per direct met de gemeente in gesprek om de overweg voor verkeer verminderd beschikbaar te stellen", aldus ProRail-woordvoerder Aldert Baas. De overgang wordt in de nieuwe situatie alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Op langere termijn wil ProRail ook ‘bellen en bomen’ plaatsen bij de overgang, maar door de complexheid van die operatie kan dit volgens de spoorbeheerder niet op korte termijn. Ook de twee andere overgebleven onbewaakte openbare spoorwegovergangen in Aalten worden binnenkort aangepakt door ProRail. Aalten laat weten volledig achter de plannen te staan en steun te verlenen.
De spoorbeheerder heeft vorig jaar uitgesproken om alle onbewaakte spoorwegovergangen aan te pakken en is volop bezig die ambitie te verwezenlijken. "De urgentie was al hoog", aldus Baas, die aangeeft gesprekken te voeren met provincie en gemeenten. "Het is geen gesprek met de benen op tafel, dat zijn actieve gesprekken waarbij we zo snel mogelijk in besluitvorming terecht willen komen."
Foto: 112achterhoek-nieuws.nl