“Dit is een van de mooiste natuurgebieden van Nederland”, aldus Gerrit Jan van Ochten, een van de initiatiefnemers van de petitie tegen de realisatie van de pomp,
tegenover Omroep Gelderland. Hij werd zelf geboren nabij
natuurgebied De Zumpe en vindt dat het ‘unieke landschap’ wordt bedreigd: “Maar ik praat namens heel veel Doetinchemmers”, geeft Van Ochten aan. “Iedereen is er helemaal zat van.” Doetinchem wil tankstations met een lpg-installatie zo veel mogelijk uit de binnenstad halen. Om die reden wil de gemeente dat de pomp die nu nog aan de Wijnbergseweg zit verhuist naar de Oostelijke Randweg. Volgens het bestemmingsplan is dat nu een agrarisch gebied.
Ruim 1.300 mensen hebben de petitie tegen de verplaatsing getekend, waaronder omwonende Brechtje van Winden: “Het is natuurlijk idioot dat een
handjeklapdeal uit de jaren ‘90 er nu voor zorgt dat hier een groot tankstation komt, terwijl de gemeente er miljoenen heeft geïnvesteerd. Zo'n tankstation is een puist in het natuurgebied.” Van Ochten heeft er vertrouwen in dat de petitie nut gaat hebben: “De politiek moet snappen dat een heleboel burgers het er niet mee eens zijn, dat kan je niet alleen, dat moet je met z'n allen doen.”
Foto: Omroep Gelderland