"Met name de mensen boven 65 weten niet precies hoe ze moeten reizen", vertelt ov-ambassadeur Henk de Klerk. "Ze zijn zo bang dat ze een fout maken." Volgens de ov-ambassadeur weten veel senioren niet hoe ze een ov-chipkaart moeten aanvragen en hoe ze met zo’n kaart moeten reizen. Tijdens een proefreis van Doetinchem naar Arnhem kwamen al deze vragen aan bod. Voor de ouderen die deelnemen is het contrast met vroeger jaren groot. "Vroeger was het een knipkaartje of een treinkaartje en daarmee kon je in de trein stappen", zegt Sjaan Mulleman. "En nu moet je allemaal dingen doen. En dan denk ik: dat hoeft van mij allemaal niet."
Volgens De Klerk is de drempel voor ouderen om te reizen met het openbaar vervoer enorm hoog. “De strippenkaart wil dan nog wel", aldus de ov-ambassadeur. "Maar de ov-chipkaart is toch wel een geheim iets voor hun." De deelnemers aan de proefreis hopen dan ook meer over de chipkaart te leren. "In ieder geval hoe het gaat met het overstappen op de perrons", laat Bertie Boomkamp weten. "En dan zal ik, als het meevalt, samen met mijn vrouw toch wel vaker de trein pakken in plaats van de auto. Ik heb geen hekel om met de auto te rijden, maar het is toch wel ontspannender als je met de trein kunt."
Foto: REGIO8