Dit berichtte de demissionaire staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat, Thierry Aartsen, vorige week aan de Kamer, op basis van informatie van ProRail. „Onze Duitse partners hebben tot nu toe nog geen geplande opleverdatum genoemd voor de bouw van het derde spoor.” Het derde spoor is een project van ProRail en de Duitse spoorbeheerder om een extra spoor aan te leggen tussen Zevenaar (NL) en Oberhausen (DE), om zo de capaciteit van de Betuweroute (goederenvervoer) drastisch te verhogen en goederentreinen en snellere passagierstreinen beter te scheiden.
Ook zijn er aan Nederlandse zijde de mogelijkheden beperkt om de aansluiting compleet te maken, schrijft Aartsen. De reden die hij opgeeft is “omdat gelijktijdig andere werkzaamheden aan de sporen in Nederland en Duitsland worden uitgevoerd.” In Duitsland is het spoor hoognodig aan een modernisering toe en maken de werkzaamheden onderdeel uit van landelijke aanpak om aan de Europese eisen te voldoen.
Wat meespeelt is dat nog niet alle vereiste milieu- en bouwvergunningen voor het resterende deel van het derde spoor verleend. Tegen deze achtergrond hebben onze Duitse partners helaas nog steeds geen geplande opleverdatum voor het derde spoor kunnen noemen.”
Van Aartsen zegt in zijn brief de gang van zaken te betreuren en wil met de Duitsers in overleg om het belang van investeringen in andere spoorlijnen over de grens te onderstrepen. Ook wil hij dat het internationale treinverkeer voor reizigers en goederen beter en groter wordt. Waar dat kan, wil hij nauwer samenwerken om een duidelijke einddatum af te spreken voor het derde spoor en om de werkzaamheden in Duitsland sneller te laten verlopen.
Regio Achterhoek verwacht andere blik van Den Haag
Een van de andere spoorverbindingen die de grens over moeten gaan, is de Noordtak. Tegen de achtergrond van moeizame vergunningstrajecten, lokaal verzet en een Betuwelijn die internationaal maar niet wordt afgemaakt, werkt Den Haag al langere tijd aan deze aftakking van deze Betuweroute richting Twente. Juist dat voornemen stuit in de regio al jaren op stevige weerstand.
Volgens de Achterhoek levert een nieuwe goederenspoorlijn de regio zelf nauwelijks iets op, terwijl dorpen en steden worden doorsneden en het kenmerkende coulisselandschap schade oploopt, met negatieve gevolgen voor de lokale economie. Die bezwaren werden opnieuw onderstreept in de Achterhoekraad van begin december. De regio blijft Den Haag oproepen om samen met Duitsland eerst kritisch te kijken of nieuwe spoorlijnen wel echt nodig zijn, en daarbij ook alternatieven te betrekken zoals scheepvaart, zeehavens en buisleidingen voor goederenvervoer richting Europa.