gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Ulft, Nederland
Terug

Na MS-diagnose van Sam (24) komt vriendinnengroep in actie: meer dan 8.500 euro opgehaald

WhatsApp Image 2026-05-31 at 18.15.11

Sam is de vijfde van links (NR. 279)

Foto: F*CK MS

Wat begon als een idee van een hechte vriendinnengroep, groeide uit tot een actie die veel meer losmaakte dan alleen sportieve prestaties. Tijdens de Quintusloop in Hengelo kwamen zondag tientallen mensen in actie onder de naam ‘F*CK MS’ om geld op te halen voor onderzoek naar multiple sclerose (MS) en om hun vriendin Sam van Til een hart onder de riem te steken, en dat is gelukt. Er is meer dan 8500 euro opgehaald.

Viggo Zweverink |  | Aangepast op

Voor Van Til veranderde haar leven ingrijpend toen ze hoorde dat ze MS heeft. Een moment dat ze zich nog altijd goed herinnert. “Toen ik hoorde dat ik MS had, stond mijn wereld even stil. Mijn gedachten gingen meteen naar de toekomst. Hoe ziet mijn leven er straks uit? Kom ik in een rolstoel? Kan ik nog wel de dingen doen die ik graag doe? Ik vond (en nog steeds) het vooral moeilijk dat niemand mij kan vertellen hoe mijn MS zou verlopen”, zegt Van Til.

Juist die onzekerheid maakte de diagnose zwaar. Toch probeerde Van Til na verloop van tijd haar blik te verleggen en te focussen op de dingen die ze nog wél kan: “Natuurlijk zijn er moeilijke momenten, maar ik geloof dat positiviteit je ver kan brengen en juist op die momenten het verschil maakt.”

Geschrokken
Toen Van Til haar vriendinnen vertelde dat ze MS heeft, kwam het nieuws hard binnen. Vriendin Terra Wieggers weet dat moment nog goed. “We zaten toen (bijna) allemaal bij elkaar. Het was erg emotioneel en we zijn toen ook erg geschrokken. We hebben een heel fijn gesprek gehad en uitgesproken dat we er altijd voor Sam zullen zijn.”

Dat bleef niet alleen bij woorden. De vriendinnengroep besloot in actie te komen en zich in te schrijven voor de Quintusloop. Niet alleen om geld op te halen voor onderzoek naar MS, maar vooral om Sam te laten voelen dat ze er niet alleen voor staat. “Om te laten weten en te laten zien dat ze dit niet alleen hoeft te doen”, vertelt Wieggers.

Voor Van Til betekende dat meer dan ze onder woorden kan brengen: “Wat deze meiden hebben opgezet is zo bijzonder. Ze hebben mij er zelfs even stil van gekregen, en dat gebeurt niet snel.”

Volgens haar gaat het niet alleen om de actie zelf, maar vooral om wat erachter schuilgaat. “Mensen zeggen vaak dat ze er voor me zijn, en dat waardeer ik enorm. Maar door deze actie hebben mijn vriendinnen dat niet alleen gezegd, ze hebben het ook laten zien. En misschien nog wel belangrijker: ze hebben het me echt laten voelen”, vertelt Van Til.

Warme deken
De actie leverde uiteindelijk meer dan 8.500 euro op voor onderzoek naar MS. Voor Sam is dat niet alleen een indrukwekkend bedrag, maar vooral een teken van de betrokkenheid van de mensen om haar heen. “Ik wil via deze weg iedereen heel erg bedanken voor alle donaties die wij hebben ontvangen. Wij zijn enorm dankbaar dat zoveel mensen hebben bijgedragen aan onderzoek naar de toekomst voor mensen met MS”, vertelt ze.

Naast de vriendinnen verschenen ook partners, familieleden en andere betrokkenen aan de start. Zelfs degenen die niet konden meelopen vanwege blessures droegen hun steentje bij met een stand waar producten werden verkocht en flyers werden uitgedeeld om extra geld op te halen.

Volgens Wieggers gaat de betekenis van de actie veel verder dan alleen de kilometers die worden afgelegd: “Ja, hier door voelt ze hopelijk dat ze niet alleen is en dat er een warm deken van liefde en vriendschap om haar heen zit. Dat wij als vriendinnen alles voor haar zouden doen en we voor altijd haar zullen steunen.”

Voor Van Til overheerst vooral een gevoel van dankbaarheid. “Deze actie heeft mij laten beseffen hoeveel bijzondere mensen ik om mij heen heb: mijn vriendinnen, mijn familie, mijn vriend en iedereen die zich op welke manier dan ook inzet of steun laat zien. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor”, zegt ze. Met de naam van de actie ‘F*CK MS’ wil de groep aandacht blijven vragen voor de ziekte en voor meer onderzoek naar een toekomst zonder MS.

Lees ook

Bruga70

Duitsers gebruiken plastic en aarde en minder beton en staal voor viaducten over A3

Nog één keer krijgt het grensverkeer op de A12 richting Duitsland te maken met een volledige afsluiting van de A3 bij Emmerich. Na de zomervakantie worden daar de laatste twee van de vijf vernieuwde viaducten ingehesen op de staanders van kunststof en aarde. Volgens wegbeheerder Autobahn GmbH blijft de hinder opnieuw beperkt tot slechts één weekend, dankzij een nieuwe bouwtechniek die de vernieuwing van bruggen sneller maakt.

IMG_0213

‘Angst slechte raadgever, als gemeente niet laten chanteren’

95 sociale huurwoningen in Ruurlo, Borculo en Neede. Een prachtig bouwplan, daar is iedereen het over eens. De kneep zit ’m in de aankoop van vijftien modulaire woningen voor ontheemde Oekraïners in Ruurlo, waar een tiental buurtbewoners niet permanent op zit te wachten.

regen10

Code geel van kracht: stevige onweersbuien verwacht

Code geel is afgegeven in de Achterhoek. Veel wind en stevige onweersbuien worden verwacht deze woensdagmiddag- en avond. Net als dinsdag kunnen hagel en windstoten optreden, waarschuwt het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI).

Joost van Oostrum

CDA ziet als tik op de vingers bedoelde motie juist omarmd worden

De fractie van Samen voor Berkelland (SvB) heeft in schriftelijke vragen de termen ‘Inheemse Berkellanders’ en ‘uitheemse bevolking’ gebezigd. Dat leverde niet alleen een afkeurende reactie van burgemeester Joost van Oostrum op, maar ook een motie van het CDA. Maar die tik op de vingers werd juist omarmd; niet alleen SvB maar álle zes fracties dienden het CDA-voorstel mede in.

Motorvierdaagse10

Ruim zestig motorrijders van start tijdens Achterhoekse motorvierdaagse

Nu de avondvierdaagses in de regio erop zitten, is het de beurt aan de motorrijders. Dinsdagavond trapten vier motorverenigingen uit de regio in Vorden de motorvierdaagse af. Tijdens dit evenement rijden deelnemers dagelijks een tocht van honderd kilometer. De tocht begon bij het clubgebouw van de 'Graafschaprijders' in Vorden.

bal de graafschap

De Graafschap start competitie in Helmond: Jong AZ eerste tegenstander in Doetinchem

De Graafschap speelt op zondag 9 augustus in Helmond de eerste wedstrijd van het achtste seizoen op rij in de eerste divisie. De eerste thuiswedstrijd is op maandagavond 17 augustus tegen Jong AZ. De KNVB heeft woensdagochtend het concept competitieprogramma bekendgemaakt.