"Het is wel een begroting geweest die in het begin wat onder druk heeft gestaan", aldus wethouder Rob Visser. "Maar we hebben de meevaller van de septembercirculaire gehad. Dat betekent in feite dat het Rijk de gemeente meer heeft toebedeeld. Daarmee denk ik dat we een mooie begroting hebben waarbij we de lasten voor de Montferlander redelijk beperkt kunnen houden." Toch gaan de woonlasten wat omhoog. "De OZB gaan we niet verhogen, de afvalstoffenheffing gaat iets omlaag. Maar daar staat tegenover dat de rioolbelasting behoorlijk omhoog moet."
De verhoging is een gevolg van de hevige regenval van het huidige klimaat. Toch geeft Visser aan dat de verhoging in de perken blijft, door de verlaging van de afvalstoffenheffing en de OZB die hetzelfde blijft. Hij is dan ook zeer positief over de begroting in zijn algemeenheid. "Ik heb jaren meegemaakt dat we een begroting hadden waarvan ik dacht: 'we doen het er maar mee maar dat wordt nog wat.' Ik heb dit jaar voor het eerst een begroting waarvan ik denk: 'ik ben er wel tevreden over.'" Toch is het geen hosanna en gaat de gemeente geen overdadige uitgaven doen. "Laten we wat vet op de botten creëren."
Foto: REGIO8