Ulft, Netherlands

Mogelijke verlaging Duitse 'vliegtax' kan Nederlanders lokken

Airport Weeze Airport Weeze
Voor Nederlanders kan het aantrekkelijker worden om vanaf Duitse luchthavens te vliegen, nu de Duitse politiek werkt aan een mogelijke verlaging van de Luftverkehrsteuer. Het kan voor Nederlanders in de nabije toekomst dus aantrekkelijker worden om vanaf een Duitse luchthaven te vliegen.
Eveline Zuurbier | 21 november 2025 15:10 | Aangepast op 21 november 2025 15:10
Want de Duitse politiek werkt aan een verlaging van de Luftverkehrsteuer, de belasting die passagiers betalen voor een vliegticket.

Volgens cijfers van de Duitse luchthaven reisden in 2024 in totaal 1.970.864 passagiers van of naar Airport Weeze. In een reactie laat de luchthaven weten dat zij om privacyredenen geen exacte gegevens verzamelt over het aantal Nederlandse reizigers. Op basis van vrijwillige passagiersenquêtes schat Weeze dat 40% tot 50% van de reizigers Nederlands is. Een verlaging van de Duitse luchtvaartbelasting zou Nederlanders ertoe kunnen bewegen vaker via Duitse luchthavens te vertrekken.

Verhoging terugdraaien
Airport Weeze en Ryanair vragen al langer om een verlaging. De Duitse zwart-rode coalitie bereikte vorige week een overeenstemming en wil de belasting terugbrengen naar het niveau van vóór 2024. Deze coalitie bestaat uit de Duitse partijen CDU/CSU en SPD.

Halfweg vorig jaar verhoogde de Duitse regering de tarieven: waar een passagier in 2023 tussen de 13,03 euro en 65,43 euro aan Luftverkehrsteuer betaalde, werd dat in 2024 het tarief van 15,53 euro  tot 70,83 euro. Het bedrag is afhankelijk van de gevlogen afstand. De coalitie wil de tarieven weer terugbrengen naar het niveau van 2023. 
Daarnaast staat een verlaging van de kosten voor luchtverkeersleiding van meer dan 10% tot 2029 op de planning, meldt de internationale Duitse luchtvaartvereniging BARIG (Board of Airline Representatives in Germany).

Nederland
Ook Nederland heft belasting op vliegtickets voor passagiers van 2 jaar en ouder. Op dit moment is dat 29,40 euro per passagier, ongeacht de afstand. Vanaf 1 januari 2026 stijgt dit met 2,9% naar 30,25 euro schrijft de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen (ANVR) op hun website.

Per 1 januari 2027 wil het kabinet de belasting differentiëren naar korte, middellange en lange vluchten. Volgens de site van de Rijksoverheid gaat een passagier voor een korte vlucht 29,40 euro betalen, voor middellange vluchten 47,24 euro en voor lange vluchten 70,86 euro. De tarieven zijn gebaseerd op de vliegafstand vanaf Amsterdam. Deze plannen zijn onderdeel van het Belastingplan 2026 en moeten nog worden goedgekeurd door zowel de Tweede als de Eerste Kamer.

Dit bericht is tot standgekomen in samenwerking met RN7

Meest gelezen

Doetinchemse coffeeshop langer dicht na tweede explosie

Tim Rondeel | Hidde Vinkenvleugel | 15 dec 2025 18:28

Opvanglocaties komen er: Bronckhorst wijkt af van omgevingsplan

Tim Rondeel | Viggo Zweverink | 16 dec 2025 18:36

Lees ook

Achterhoekse roep om heropenen arrestantencomplex Doetinchem

De Achterhoekse CDA-fractie roept op om het arrestantencomplex in Doetinchem dat in 2020 gesloten is...

Zorgen over bereik NL-Alert in grensregio

De Nederlandse veiligheidsregio's maken zich zorgen over het bereik van NL-Alert in het grensgebied....

Achterhoekers bepalen zelf het bord: streekeditie Monopoly in de maak

Veel landen hebben hun eigen variant van Monopoly, sommige Nederlandse gemeenten of plekken hebben z...

Politie bouwt ‘powerbank ter grootte van een zeecontainer’ voor grensregio

Wat gebeurt er als bij een grote brand, storm, stroomstoring of grensoverschrijdende ramp ineens de ...

Goed nieuws voor de Achterhoek: Duitse dijk veel sneller klaar dan verwacht

Het gebeurt niet vaak bij grote waterbouwprojecten, maar bij Emmerik mag de vlag uit: een stuk Rijnd...

Code geel voor de Achterhoek vanwege plaatselijk dichte mist

Het KNMI heeft code geel afgegeven voor de Achterhoek vanwege plaatselijk dichte mist. De waarschuwi...