Ulft, Netherlands

Mogelijke verlaging Duitse 'vliegtax' kan Nederlanders lokken

Airport Weeze Airport Weeze
Voor Nederlanders kan het aantrekkelijker worden om vanaf Duitse luchthavens te vliegen, nu de Duitse politiek werkt aan een mogelijke verlaging van de Luftverkehrsteuer. Het kan voor Nederlanders in de nabije toekomst dus aantrekkelijker worden om vanaf een Duitse luchthaven te vliegen.
Eveline Zuurbier | 21 november 2025 15:10 | Aangepast op 21 november 2025 15:10
Want de Duitse politiek werkt aan een verlaging van de Luftverkehrsteuer, de belasting die passagiers betalen voor een vliegticket.

Volgens cijfers van de Duitse luchthaven reisden in 2024 in totaal 1.970.864 passagiers van of naar Airport Weeze. In een reactie laat de luchthaven weten dat zij om privacyredenen geen exacte gegevens verzamelt over het aantal Nederlandse reizigers. Op basis van vrijwillige passagiersenquêtes schat Weeze dat 40% tot 50% van de reizigers Nederlands is. Een verlaging van de Duitse luchtvaartbelasting zou Nederlanders ertoe kunnen bewegen vaker via Duitse luchthavens te vertrekken.

Verhoging terugdraaien
Airport Weeze en Ryanair vragen al langer om een verlaging. De Duitse zwart-rode coalitie bereikte vorige week een overeenstemming en wil de belasting terugbrengen naar het niveau van vóór 2024. Deze coalitie bestaat uit de Duitse partijen CDU/CSU en SPD.

Halfweg vorig jaar verhoogde de Duitse regering de tarieven: waar een passagier in 2023 tussen de 13,03 euro en 65,43 euro aan Luftverkehrsteuer betaalde, werd dat in 2024 het tarief van 15,53 euro  tot 70,83 euro. Het bedrag is afhankelijk van de gevlogen afstand. De coalitie wil de tarieven weer terugbrengen naar het niveau van 2023. 
Daarnaast staat een verlaging van de kosten voor luchtverkeersleiding van meer dan 10% tot 2029 op de planning, meldt de internationale Duitse luchtvaartvereniging BARIG (Board of Airline Representatives in Germany).

Nederland
Ook Nederland heft belasting op vliegtickets voor passagiers van 2 jaar en ouder. Op dit moment is dat 29,40 euro per passagier, ongeacht de afstand. Vanaf 1 januari 2026 stijgt dit met 2,9% naar 30,25 euro schrijft de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen (ANVR) op hun website.

Per 1 januari 2027 wil het kabinet de belasting differentiëren naar korte, middellange en lange vluchten. Volgens de site van de Rijksoverheid gaat een passagier voor een korte vlucht 29,40 euro betalen, voor middellange vluchten 47,24 euro en voor lange vluchten 70,86 euro. De tarieven zijn gebaseerd op de vliegafstand vanaf Amsterdam. Deze plannen zijn onderdeel van het Belastingplan 2026 en moeten nog worden goedgekeurd door zowel de Tweede als de Eerste Kamer.

Dit bericht is tot standgekomen in samenwerking met RN7

Lees ook

Duitse taal niet sexy? In de Achterhoek lijkt het tegendeel waar

Terwijl Duitse media schrijven dat Nederlanders de Duitse taal steeds minder ‘sexy’ vinden en de Ned...

Leerlingbouwplaats is na vijftien jaar terug van weggeweest in de Achterhoek

Voor het eerst in vijftien jaar kunnen leerlingen van het Graafschap College weer meedraaien op een ...

ANALYSE | Veiligheid voor vrouwen in de Achterhoek: erkenning, maar weinig resultaat

ANALYSE | Geen acute problemen, maar de veiligheid van vrouwen verdient meer aandacht. Zo staan de m...

Lampjes, liedjes en lange tradities: Sint Maarten blijft in Duitsland groots boven ‘elfde van de elfde’ start carnaval

Als je begin november de grens oversteekt, merk je meteen: in Duitsland is Sint Maarten een springle...

Achterhoek bouwt aan zorgzame regio: vijfduizend extra woningen nodig

Tot 2031 zijn er in de Achterhoek zo’n vijfduizend extra woningen nodig voor ouderen en kwetsbare gr...

Na 32 jaar stopt Didammer Kok als wethouder in de Achterhoek: 'Het is mooi geweest'

Na 32 jaar als wethouder in Didam, Montferland en de afgelopen zestien jaar in Aalten, neemt Ted Kok...