“Ik werd een paar maanden geleden gebeld door de coördinator van het opleidingsbedrijf in Doetinchem, waar ik ooit vroeger mee samen gemetseld heb op de leerlingbouwplaats, met de vraag of wij niet een aantal leerlingen willen inzetten bij onze onderaannemers”, aldus Keurntjes. “Toen heb ik gezegd dat ik wel een stapje verder wilde gaan en er een leerlingbouwplaats van maken.”
De leerlingen staan straks vaker op de bouwplaats dan in de klas. “De leerlingen die hier komen die gaan werken onder toezicht van gediplomeerde leermeesters, we hebben er meerdere in dienst. De jongeren gaan één dag in de week naar school gaan en staan vier dagen hier op de bouwplaats”, aldus Keurntjes. “Het timmeren en het metselen wordt hier in de praktijk uitgevoerd. Dus de leerlingen gaan meehelpen aan het bouwen van de woningen.”
Vertrouwen
“Het leuke is dat we eigenlijk meteen een signaal afgeven dat we de leerlingen ontzettend serieus nemen. Door ze meteen op te leiden op de bouwplek waar ze straks ook gaan werken, laten we zien dat we ze vertrouwen en dat we meteen een goede begeleiding aanbieden”, laat directeur van Techniek & Informatica op het Graafschap College Bram Clahsen weten.
Op de leerlingbouwplaats is plek voor twee metselaars en twee timmermannen. “Mocht het nodig zijn, want wij gaan negentig woningen bouwen, dan kunnen we opschalen. We hebben ook de toezegging dat we dan van het opleidingsbedrijf meerdere leerlingen krijgen”, aldus de ontwikkelaar. “Als ze de opleiding hebben afgerond, dan krijgen ze ook van ons allemaal de toezegging dat ze vervolgens in vaste dienst kunnen komen.”
Jongeren opleiden
Keurntjes heeft in dit project de samenwerking gezocht met een installatiebedrijf uit Hengelo. “Het opleidingsbedrijf voor de installateurs is vandaag ook hier en die willen ook graag met leerlingen meewerken aan dit project. Dus het wordt ook niet alleen door de bouw opgepakt, maar ook door de installatietechniek. We zien allemaal dat het belangrijk is om jongeren op te leiden”, aldus de ontwikkelaar. “Als wij aan de onderkant geen jongeren opleiden en geen ervaring laten opdoen, dan kan er aan de bovenkant nooit wat uitkomen.”
Clahsen hoopt dat er meer leerlingbouwplaats zullen ontstaan. Hij ziet wel in dat de manier van begeleiden intensiever is. “Het is nu zo'n vijftien jaar geleden dat we de laatste leerlingbouwplaats in gebruik hebben genomen, hier in de Achterhoek. Het is ook wel intensieve begeleiding en je moet goede afspraken maken met elkaar. Soms is het net zo snel om een leerling stage te laten lopen op een reguliere stageplek”, laat Clahsen weten.
Deze productie is tot stand gekomen in samenwerking met RTV Ideaal.