“We hebben de verkeersknelpunten in beeld gebracht op een digitale kaart. Alle inwoners konden hierop punten aangeven waar ze iets aan wilden veranderen. Met de informatie uit die kaart zijn we aan de slag gegaan”, zegt verantwoordelijk wethouder Ria Ankersmit. Daarnaast zijn de ambtenaren ook zelf de gemeente ingetrokken. Op de fiets. “Het was tijd om met een frisse blik naar het verkeer in onze gemeente te kijken. We zijn daarom dit precies ook begonnen op de fiets door de gemeente om alles aan den lijven te ondervinden.”
Eén van de locaties waar veel meldingen over binnenkwamen is de Frank Daamenstraat en
Dr. Ariënsstraat in Ulft. “Dat is een weg binnen de bebouwde kom die nu gebruikt wordt door doorgaand verkeer. We willen het liefst dat dat verkeer de provinciale wegen gaat gebruiken om Ulft heen”, aldus Ankersmit. Het plan is om de weg op den duur anders in te gaan richten en de maximum snelheid te verlagen naar dertig kilometer per uur. Dit wil de gemeente op meer plekken doorvoeren, zodat het niet-bestemmingsverkeer uit de kernen geweerd wordt.
Fietser op één
Eén van de belangrijkste uitgangspunten is dat de fietser en de veiligheid daarvan op één komt te staan. Ankersmit: “De auto is niet meer onze hoofdprioriteit. We gaan meer centra inrichten zoals het centrum van Ulft.” De Kerkstraat is daar een paar jaar geleden afgesloten voor verkeer. Ook staan er in Ulft al meerdere beugels waar elektrische fietsen aan vastgemaakt kunnen worden. In de andere kernen komen die er de komende tijd ook te staan. De volgorde waarop de renovaties plaats gaan vinden is nog niet helemaal duidelijk, de gemeente probeert het zoveel mogelijk te combineren met regulier onderhoud.
Rondweg Silvolde
In het plan staat ook het idee om een rondweg langs Silvolde op aan te leggen. “Maar dat duurt nog een hele tijd. Dat kan misschien zelfs wel na 2040 worden. Het is niet concreet, maar wel dé oplossing voor het verkeersprobleem in Terborg, Etten, Silvolde én Sinderen”, aldus Ankersmit. Het plan omvat een directe verbinding tussen Ulft en Varsseveld. Dit sluit aan bij de grote wens om het verkeer uit de kernen te mijden.
Op 10 december kunnen de inwoners van Oude IJsselstreek vragen stellen over het plan in een webinar. In maart neemt de gemeenteraad een besluit over het mobiliteitsplan.