gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Ulft, Nederland
Terug

Coalitie Winterswijk wil Kleiput afdekken

28121f006362a4560c0cb4ddffdf6414

De Kleiput wordt afgedekt, de bezuinigingen voor zwembad Jaspers worden geschrapt en de toewijzing van de weilanden aan de Misterweg als bedrijventerrein wordt heroverwogen. De nieuwe coalitie van Winterswijk (Voor Winterswijk, CDA en PvdA) heeft woensdagmiddag bij de presentatie van het coalitieprogramma de eerste piketpaaltjes geslagen.

Jasper Hazelaar |
De Kleiput is één van de hoofdpijndossiers in Winterswijk. De gemeente heeft in de natuurplas licht vervuilde grond gestort, waarna de omwonenden in het geweer kwamen. Ze vonden geen gehoor bij het college, maar wel bij de oppositiepartijen Voor Winterswijk (VW) en CDA, die het na de verkiezingsuitslag met de 'zittende' fractie van de PvdA voor het zeggen krijgen. Het afgraven en afvoeren van de grond in de Kleiput kan volgens Voor Winterswijk-voorman Tom van Beek twee miljoen euro gaan kosten: "Dat kunnen we financieel niet verantwoorden en daarom kiezen we voor het afdekken van de grond." Bovendien is volgens Wim Wassink, de nieuwe CDA-wethouder, de waterkwaliteit in de plas goed.

Mede door de discussie over de Kleiput ontstond er de afgelopen jaren in de gemeenteraad bij vlagen een grimmige sfeer. VW en CDA voerden op felle wijze oppositie en dat leverde ergernis op bij de coalitie, waar ook de PvdA deel van uitmaakte. "Maar we hebben nu een hand uitgestoken en de meeste fracties hebben daarop gereageerd. Dat waren goede gesprekken", zegt Elvira Schepers, die namens de PvdA aanblijft als wethouder. "We mogen best een robbertje vechten, zolang het netjes en met respect voor elkaar gebeurt, en dat we daarna samen een pilsje drinken", zegt Van Beek. Wassink gunt de nieuwe oppositie ook een succesje: "De andere partijen kunnen met goede ideeën komen en dat zijn dan óók goede ideeën."

Heikele items
Er wacht de nieuwe coalitie enkele heikele items, zoals de ontwikkeling van Woow (voorheen Cultuurkwartier, met nieuwbouw voor muziekschool Boogie Woogie). Daarvoor worden twee varianten ontwikkeld en die worden eerst afgewacht. Het Gerrit Komrij College, met een theaterzaal, wordt vooralsnog niet bij de plannen betrokken zoals Van Beek in het verleden wilde.

'Schrappen zou oneerlijk zijn'
Bedrijventerrein Misterweg, door de vorige coalitie aangenomen, wordt als locatie voor een nieuw industrieterrein 'heroverwogen', zegt Van Beek: "Het zou oneerlijk zijn om de locatie gelijk te schrappen." Wassink wil over een jaar duidelijkheid, ook omdat de ondernemers zitten te springen om nieuwe kavels. "We laten opnieuw onderzoek doen en hebben er haast mee, daarom hebben we medio 2023 als deadline gesteld. Dan moet bekend zijn waar een nieuw, groot bedrijventerrein komt of meerdere kleine locaties."

Dennenoord

Nog zo'n hoofdpijndossier is voormalig woonwagenkamp Dennenoord, waar Verhaegh Trading als enige bedrijf nog werkzaam is. Het recyclingbedrijf is niet akkoord gegaan met een uitkoopsom van 3,5 miljoen euro en is blijven zitten. De nieuwe coalitie verwacht geen vertrek op korte termijn en denkt dat Verhaegh met een 'hernieuwde verkaveling' beter kan worden ingepast. De provincie wil het gebied teruggeven aan de natuur.

Zwembad
Zwembad Jaspers kan inzetten op een nieuwe toekomst. De nieuwe coalitie gaat de bezuinigingen schrappen en het overdekte bad verduurzamen. Er moet samen met het zwembad aan een nieuw, toekomstbestendig plan worden gewerkt.

Nieuw college
De nieuwe wethouders naast Schepers (PvdA) en Wassink (CDA) worden Gosse Visser en Sandra Metaal, die beiden namens Voor Winterswijk aan de slag gaan. Ze hebben allebei onder andere een financiële achtergrond en er wordt van ze verwacht dat ze in gesprek gaan met de inwoners van Winterswijk. Van Beek: "Betrokken, laagdrempelig en transparant. De rode draad van mijn inzet in de laatste jaren."

Foto: REGIO8

Lees meer over:

|

Lees ook

f230298c-69d2-46fe-bc9d-e8c6cdf944e8

Fietser met spoed naar ziekenhuis na ongeval in Zeddam

Een fietser is donderdagmiddag met spoed naar het ziekenhuis gebracht na een aanrijding met een automobiliste in Zeddam. De weg was tijdelijk afgesloten.

JMO-20260611-Mark Pabai-SF0015

De Graafschap legt Liberiaans international Pabai vast

De Graafschap heeft de rechtervleugelverdediger Mark Pabai transfervrij overgenomen van het Sloveense FC Koper. De 25-jarig Liberiaanse-Nederlander komt uit de jeugdopleiding van FC Utrecht. Hij tekent in Doetinchem een contract voor twee seizoenen.

440402bb-505e-4e9d-beca-34b3218f0148

Fietser gewond na botsing met vrachtwagen in Doetinchem

Een fietser is donderdagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Doetinchem. De man is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

Oranjetempel3

Oranjetempel Silvolde mag tóch open tijdens nachtwedstrijden: ‘Dit is echt fantastisch’

De Oranjetempel in Silvolde mag tóch nachtelijke WK-wedstrijden van het Nederlands Elftal uitzenden. Lang werd het verboden door de gemeente Oude IJsselstreek, dat leidde tot veel onbegrip van inwoners, ondernemers én de gemeenteraad. Nu maakt het college een draai tot grote blijdschap van de ondernemer.

Rijnbrug

Rijnbrug Emmerich weekend lang dicht: verkeer moet omrijden via Rees

De Rijnbrug bij Emmerich gaat opnieuw een weekend volledig dicht voor autoverkeer. De afsluiting begint op vrijdag 19 juni om 20.00 uur en duurt volgens de huidige planning tot maandag 22 juni om 05.00 uur. Daardoor is de verbinding via de B220 tussen Emmerich en Kleve tijdelijk onderbroken.

Blikseminslag Zeddam

Bliksem slaat in boom Zeddam: niemand gewond

Een boom raakte woensdagavond zwaar beschadigd aan de Vinkenbroeksestraat in Zeddam. Tijdens een onweersbui sloeg de bliksem in de boom. Er waren geen gewonden.