"We zijn van hun warmte afhankelijk", aldus bedrijfsleider Bert-Jan Westendorp van het Steenderense zwembad. Bij het maken van producten door de Aviko komt er stoom vrij. Met die stoom kan het bad eigenlijk het hele jaar open zijn: "Ik kan wel in januari open, maar dan komt er toch niemand", zegt Westendorp lachend. "Nu, half april, vinden wij een mooie tijd om los te gaan."
Hoewel het nog wel een beetje koud is, zijn de eerste waterratten al in het zwembad te vinden. "Het water is 28 graden en de kinderen vinden het schitterend", aldus Westendorp. "Het is alleen als je eruit komt, badjasje aan en snel naar de douche." De bedrijfsleider is dankbaar voor de mogelijkheid die de Aviko het zwembad biedt: "Dan moeten we misschien maar zo’n pakhuisje op de koop toe nemen, want anders hebben we dit niet meer."