“Het begon best wel lang geleden. Vooral Joas had het idee om ermee te gaan beginnen, we hebben allebei best wel een ondernemersgeest en tijdens het spelen van Monopoly samen met een vriend van ons ontstond er een idee”, zegt Rubin. Iets wat ontstond aan de keukentafel, groeide al snel uit tot iets serieus.
Door middel van een enquête vragen ze wat er op deze streekeditie van Monopoly moet staan. Inmiddels is de enquête al meerdere malen ingevuld en zijn de ontwikkelingen in volle gang. Om het spel echt voor en door de Achterhoeker te maken, laten de broers de inwoners zelf bepalen wat er op het bord moet staan.
Genoeg ruimte voor input
In de zoektocht naar typische Achterhoekse locaties, uitspraken en tradities komen uit de enquête duidelijke kanshebbers naar voren: “Eigenlijk vooral echt de Zwarte Cross, die werd echt wel heel veel genoemd. Daarnaast noemen mensen de Steengroeve in Winterswijk, het DRU Industriepark in Ulft en het bloemencorso in Lichtenvoorde. Dus eigenlijk wel heel veel echt Achterhoekse dingen die nergens anders te vinden zijn”, vertelt Joas.
Creatieve vrijheid
De broers krijgen veel creatieve vrijheid in het ontwikkelingsproces samen met Identity Games en Hasbro, de officiële uitgever van Monopoly. ‘’Afgezien van de vier hoeken kunnen we heel veel aanpassen’’, vertelt Joas. De duurdere vakjes op het bord hoeven niet automatisch de duurdere straten uit de Achterhoek te zijn, hierop zou ook iets als de Zwarte Cross kunnen belanden. ‘’Ik denk dat we zeker ook aandacht willen schenken aan de kleinere plekken. Want we zagen in de enquête ook echt terug dat de kleinere plekken dit keer ook wel echt een plekje op het bord moeten krijgen’’, zegt Rubin.
Achterhoeker reageert positief
Op de markt in Doetinchem reageren Achterhoekers positief op het plan. De bezoekers komen met verschillende suggesties wat er volgens hen zeker niet mag ontbreken op het bord. Van de Zumpe in Doetinchem, Engbergen in Gendringen tot Ulft en Dinxperlo. Een inwoner wil zelfs Hans Keuper graag op het bord terugzien. Sommigen houden de suggestie letterlijk dichter bij huis: “De Grotestraat in Wehl, omdat ik daar woon.’’
Om het spelen echt Achterhoeks te maken, willen de broers uitspraken en cultureel erfgoed in het spel verwerken. Op de markt in Doetinchem kwamen suggesties voorbij. ‘’Vaak bu’j te bang’’, ‘’Uut kieken’’, ‘’T’is zoals ‘t is, geet zoals ‘t geet, ‘t kump zoals ‘t kump, ‘’heanig an’’.
De productie van het spel begint in februari volgend jaar. De verwachting is dat die rond december 2026 te verkrijgen is. Waarbij je het spel online kunt bestellen en bij afhaallocaties in de regio op kunt halen.