Ulft, Netherlands

Aanpak N348 bij Epse moet eind maken aan dagelijks dichtslibben bij A1-oprit

Foto: Archief REGIO8
Al jaren staat de N348 bij Epse symbool voor fileleed in de spits. Nu komt er eindelijk beweging: de provincie Gelderland gaat de drukke provinciale weg verbreden en veiliger maken. De ingreep moet niet alleen de doorstroming verbeteren, maar ook de bereikbaarheid van de noordelijke helft van de Achterhoek versterken.
Eveline Zuurbier | 6 november 2025 09:21 | Aangepast op 6 november 2025 09:21
De N348 is een van de belangrijkste verkeersaders in de Stedendriehoek en vormt een schakel tussen de Achterhoek en de A1. Vooral bij de kruising bij Epse loopt het verkeer dagelijks vast. Woningbouw, uitbreiding van het A1-bedrijvenpark en de A1-verbreding vergroten de druk nog verder. “Zonder maatregelen nemen files en verkeersonveiligheid toe,” stelt de provincie. “Ook fietsers ondervinden dagelijks hinder.”

De weg is bovendien kwetsbaar: bij een ongeval of stremming is er nauwelijks een volwaardige omleidingsroute. Dat raakt direct de bereikbaarheid van de Achterhoek, waar forenzen en transporteurs sterk afhankelijk zijn van de verbinding via de N348 en de A1.

Wat er gaat gebeuren?
De bestaande kruising bij Epse krijgt extra rijstroken, de aansluiting bij de Dorterweg wordt verplaatst en bij het A1-bedrijvenpark komt een nieuwe kruising met verkeerslichten waar fietsers veiliger kunnen oversteken. De maximumsnelheid daalt van 80 naar 70 kilometer per uur, en het fietspad tussen de Kletterstraat en de Braamweg wordt verbreed tot vier meter en verder van de weg gelegd. De aanpassing sluit aan op een nieuw fietstunnelproject bij de Kratonweg, onderdeel van de fietsroute tussen Zutphen en Deventer.

Groener, maar niet zonder offers
Naast verkeersmaatregelen komen er groene geluidsschermen, hagen, bomen en een dassentunnel om de omgeving veiliger en aantrekkelijker te maken. Toch heeft de ingreep een prijs: twee woningen aan de oostzijde van de Deventerweg moeten verdwijnen. “Een moeilijke, maar noodzakelijke keuze”, zegt projectleider Marieke van der Laan van de provincie Gelderland.

Uitvoering in 2028
In oktober 2025 beslissen de provincie en de gemeenten Deventer en Lochem over de voorkeursvariant en de financiering. Daarna volgen een ontwerpfase en inspraakronde in 2026-2027. De uitvoering start op zijn vroegst in 2028.
De gemeente Lochem heft 5 miljoen euro voor de aanpassing gereserveerd, de gemeente Deventer 4 miljoen euro. Volgens de provincie is de aanpak ‘een belangrijke stap voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in de hele regio’.

Lees ook

Gorssel wil woningen en MFA, maar zoekt ook naar de juiste balans

Een nieuwe woonwijk is aan de noordoostkant van Gorssel het gesprek van de dag. In het centrum gaat ...

Van onbekenden tot vrienden: Chris en Hussein over Buddy to Buddy Lochem

Sinds april is de gemeente Lochem gestart met een project dat nieuwkomers die hun land moesten verla...

Lochem wil afvaldump tegengaan met containertuintjes: ‘Het is iedere dag raak’

De gemeente Lochem heeft een waar afvalprobleem. Verschillende soorten afval belanden steeds vaker n...

Inwoners Almen en Gorssel kunnen zwemmen in nieuw bad

De inwoners van Almen en Gorssel kunnen zwemmen in de vernieuwde baden, respectievelijk de Berkel en...

GroenLinks-PvdA Lochem boos om afschrikmethode met dode kraaien

GroenLinks-PvdA Lochem maakt zich boos om de meerdere dode kraaien die in Lochem hangen om andere vo...

Starterslening in Lochem gaat omhoog naar landelijke maximum 50.000 euro

De starterslening voor woningzoekenden in Lochem gaat omhoog naar 50.000 euro. Het bedrag staat nu a...