Ulft, Netherlands

Aanpak N348 bij Epse moet eind maken aan dagelijks dichtslibben bij A1-oprit

Foto: Archief REGIO8
Al jaren staat de N348 bij Epse symbool voor fileleed in de spits. Nu komt er eindelijk beweging: de provincie Gelderland gaat de drukke provinciale weg verbreden en veiliger maken. De ingreep moet niet alleen de doorstroming verbeteren, maar ook de bereikbaarheid van de noordelijke helft van de Achterhoek versterken.
Eveline Zuurbier | 6 november 2025 09:21 | Aangepast op 6 november 2025 09:21
De N348 is een van de belangrijkste verkeersaders in de Stedendriehoek en vormt een schakel tussen de Achterhoek en de A1. Vooral bij de kruising bij Epse loopt het verkeer dagelijks vast. Woningbouw, uitbreiding van het A1-bedrijvenpark en de A1-verbreding vergroten de druk nog verder. “Zonder maatregelen nemen files en verkeersonveiligheid toe,” stelt de provincie. “Ook fietsers ondervinden dagelijks hinder.”

De weg is bovendien kwetsbaar: bij een ongeval of stremming is er nauwelijks een volwaardige omleidingsroute. Dat raakt direct de bereikbaarheid van de Achterhoek, waar forenzen en transporteurs sterk afhankelijk zijn van de verbinding via de N348 en de A1.

Wat er gaat gebeuren?
De bestaande kruising bij Epse krijgt extra rijstroken, de aansluiting bij de Dorterweg wordt verplaatst en bij het A1-bedrijvenpark komt een nieuwe kruising met verkeerslichten waar fietsers veiliger kunnen oversteken. De maximumsnelheid daalt van 80 naar 70 kilometer per uur, en het fietspad tussen de Kletterstraat en de Braamweg wordt verbreed tot vier meter en verder van de weg gelegd. De aanpassing sluit aan op een nieuw fietstunnelproject bij de Kratonweg, onderdeel van de fietsroute tussen Zutphen en Deventer.

Groener, maar niet zonder offers
Naast verkeersmaatregelen komen er groene geluidsschermen, hagen, bomen en een dassentunnel om de omgeving veiliger en aantrekkelijker te maken. Toch heeft de ingreep een prijs: twee woningen aan de oostzijde van de Deventerweg moeten verdwijnen. “Een moeilijke, maar noodzakelijke keuze”, zegt projectleider Marieke van der Laan van de provincie Gelderland.

Uitvoering in 2028
In oktober 2025 beslissen de provincie en de gemeenten Deventer en Lochem over de voorkeursvariant en de financiering. Daarna volgen een ontwerpfase en inspraakronde in 2026-2027. De uitvoering start op zijn vroegst in 2028.
De gemeente Lochem heft 5 miljoen euro voor de aanpassing gereserveerd, de gemeente Deventer 4 miljoen euro. Volgens de provincie is de aanpak ‘een belangrijke stap voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in de hele regio’.

Lees ook

A3 bij Emmerich drie dagen dicht voor plaatsing nieuwe viaducten

De A3 bij Emmerich gaat komende weekend in beide richtingen dicht. Dit gebeurt vrijdag 7 november to...

Tiny houses in Harfsen van de baan: teleurstelling en begrip in het dorp

In Harfsen heerst teleurstelling over het afblazen van de pilot met tiny houses aan de Reeverweg-Sch...

Inwoners denken mee over nieuwe woonwijk in Gorssel-Noordoost

De gemeente Lochem wil in Gorssel-Noordoost 100 tot 250 nieuwe woningen bouwen. Tijdens een drukbezo...

Huishoudboekje Lochem met zwarte cijfers: ‘We hoeven geen pannenkoeken te eten’

De cijfers in het huishoudboekje van Lochem kleuren de komende jaren zwart. Niet alleen in de inmidd...

N18 dit weekend dicht tussen Neede en Enschede-West

Weggebruikers op de N18 krijgen dit weekend met afsluitingen te maken. Van zaterdag 4 oktober 20.00 ...

Sterrenwacht Lochem ‘in penibele situatie gebracht’ door komst azc

Sterrenwacht Phoenix in Lochem is ‘in een penibele situatie gebracht’ door de komst van een azc aan ...