"Ik ben ondernemer en moet de schouders eronder zetten", aldus Beverloo, die in maart door de uitbraak van het coronavirus grote opdrachten, en daarmee zijn inkomsten, zag wegvallen. "Ik ben gaan kijken wat ik kan, wat er nodig was en wat ik in huis had. In verschillende Aziatische landen zag je dat veel mensen mondkapjes gingen dragen. Toen ben ik me daarin gaan verdiepen." Als fervent carnavalist merkt Beverloo dat de verenigingen in zijn gemeente het ook zwaar hebben en hij besloot een samenwerking voor te stellen.
Hij produceert mondkapjes met het logo van carnavalsvereniging d'Olde Waskupen, waarbij een deel van het verkoopbedrag ten goede komt aan de vereniging. Dat werd met open armen ontvangen binnen het bestuur. "In deze tijd kunnen we alle hulp gebruiken om de vereniging in leven te houden", aldus Martijn van Buren, bestuurslid van d'Olde Waskupen. "Het is een heel mooi, positief initiatief, dat ook heel belangrijk is voor de gemeenschap. Deze tijd vraagt om zulke oplossingen."
Ook samenwerking met FC Bergh
Beverloo gaat de samenwerking ook aan met andere verenigingen in de gemeente, zoals met voetbalclub FC Bergh uit 's-Heerenberg. Toch heeft d'Olde Waskupen een streepje voor bij de kunstenaar. "De verenigingen geef ik normaal één euro per verkocht mondkapje", aldus de kunstenaar. "Maar ik zit zelf ook bij de Waskupen, dan kan ik het niet maken om zelf niks bij te dragen. Dus voor d'Olde Waskupen geef ik €1,50 per verkocht mondkapje."
'Hoe meer, hoe beter'
Hoeveel kapjes er daadwerkelijk verkocht worden, en wat de vereniging dus overhoudt aan het initiatief, durven de partijen niet te voorspellen. "Ik hoop heel veel", aldus Van Buren. "Hoe meer hoe beter. Dat is zowel goed voor Patrick als goed voor onze vereniging. Dat geld kunnen we het dan weer inzetten voor onze leden en de mensen die carnaval willen vieren, want we zullen het geld weer terug laten vloeien naar de gemeenschap."
Foto: REGIO8