Het ziet er gek uit als de vijftienjarige Bibi thuis aan de keukentafel haar VR-bril opzet en haar hoofd van links naar rechts beweegt. In haar handen heeft ze twee controllers, waarmee ze dingen kan aanklikken en interactie heeft met haar medeleerlingen en haar leerkracht. “Het voelt echt heel bijzonder”, vindt Bibi. “Eigenlijk zit ik hier alleen in de kamer, maar ondertussen hoor ik wel stemmen naast mij en kan ik de mensen aankijken die ook in de virtuele omgeving zitten.” Het project bevindt zich nog in een pilotfase. Een groepje leerlingen maakt op dit moment gebruik van de VR-brillen en experimenteert hiermee. “Als je eenmaal zo’n bril hebt op gehad, dan word je echt enthousiast”, zegt leerkracht Sander Esselink. “Het is een ander soort ervaring dan gewoon achter je laptop zitten.”
Het project De Virtuele School is opgezet binnen de samenwerking tussen het Marianum en onderwijsaanbieder VRinSCHOOL uit Eindhoven. Volgens directeur Raymond Nijenhuis van het Marianum past het project binnen de ambitie van de school om toekomstbestendig onderwijs te bieden. “Juist nu is het belangrijk om niet stil te staan, maar vooruit te kijken”, zegt Nijenhuis. “In deze tijd staat het onderwijs onder druk en is er een transformatie ontstaan via thuisonderwijs. Ook na corona is het juist belangrijk om dit verder te ontwikkelen, zodat we beter voorbereid zijn op onvoorziene omstandigheden."
'Ik voel mij soms best alleen'
Esselink ziet kansen nu leerlingen in deze tijd minder vaak op school te vinden zijn. “Terwijl een leerling thuis zit, sta je toch met elkaar in een virtueel klaslokaal en ervaar je meer”, vindt Esselink. Ook Bibi ziet veel verschil met een online les achter een laptop: “Ik voel mij soms best wel alleen. Met de VR-bril op heb ik het gevoel alsof ik met iedereen in de klas zit en kan ik ook nog tegen meerdere mensen terugpraten.”
Foto: REGIO8