“Ik was gaan studeren in Nijmegen”, vertelt de uit Sinderen afkomstige Chris Daniëls over het ontstaan van de jas. “En daar zat ik met twee vrienden in de tuin van ons studentenhuis. We hadden ’s avonds lekker een pilsje gedronken en op een gegeven moment kwam één van de drie met het geniale verhaal dat hij soms na het stappen een aantal hamburgers in zijn zak doet, dan blijft hij lekker warm op de weg terug.” Alleen bij thuiskomst waren de hamburgers koud en niet lekker meer. Dus ontstond het idee om een speciale jas te ontwikkelen. “Het heeft wel even geduurd voor het serieus was. In het begin dachten we het naast onze studie klein op te zetten, maar het moment dat we met een designer in gesprek raakten was het kantelpunt om er echt voor te gaan.”
Het idee kwam in mei 2017, drieënhalf jaar later worden de eerste jassen verkocht. Er is veel interesse voor, niet alleen in ons land. “In het begin was het wel vooral Nederland, maar inmiddels zien we ook interesse ontstaan vanuit Amerika, vanuit Canada hebben we al een vraag gekregen voor interviews en of we daar naartoe willen versturen”, aldus Daniëls. “Daar zijn we nog niet helemaal over uit, of we vervoeren naar Amerika en Canada. We denken er wel over na.” Ondertussen is hij zelf vooral verbaasd dat het idee van hem en zijn twee vrienden nu serieus is en dat er vraag naar is. “Het is gewoon ontzettend leuk om te zien dat eigenlijk die grap nu is uitgegroeid naar iets dat zelfs in Amerika en Canada onder de aandacht komt.”
DamesmodelDe jassen zijn sinds november op de markt, en waren in eerste instantie bedoeld als model voor zowel heren als dames. Dat bleek na de fabricage toch niet helemaal goed uit te pakken. “Nu ze er zijn, merken we dat de vorm van de jas toch beter bij mannen past. Dus we zijn nu bezig met een vrouwenmodel omdat we merken dat zij het ook een erg leuk idee vinden en van hamburgers houden.”
Foto: The Burger Jacket