“De aanpak hier in Winterswijk is eigenlijk best wel bijzonder”, zegt John Voppen van ProRail. “Hier wordt niet overweg voor overweg aangepakt, maar alles in één pakket. In totaal werden in de gemeente Winterswijk elf onbewaakte overwegen aangepakt. ProRail is landelijk bezig om 180 NABO’s beter te beveiligen of op te heffen. “Daarvan zijn best veel overwegen particulier bezit”, zegt Voppen. “Dat maakt het lastig, want er zijn vaak heel veel belangen. Je moet je voorstellen dat de overweg soms de enige manier is om bij een huis of weiland te komen.”
Voor Winterswijker Wim Esselink is het sluiten van de overweg aan de Klandermansweg tussen Winterswijk en Aalten een bijzonder moment. Hij verloor op nieuwjaarsdag 1994 zijn vrouw Gerrie en zijn 5-jarige dochter Lisan bij een ongeval op de niet beveiligde overgang. Sindsdien maakt hij zich sterk voor het verwijderen van overwegen. “Die zijn niet meer van deze tijd”, zegt Esselink. “Het enige verkeersbord wat wij nog hebben voor onbewaakte overwegen is een bord met een stoomtrein erop. En die hebben we toch al een tijdje geleden afgeschaft.”
'Er gebeuren nog teveel ongelukken'
Dat vindt ook Staatssecretaris Steven van Weyenberg die speciaal maandagochtend naar Winterswijk kwam om het moment van het afsluiten van de overwegen mee te vieren. “Er komen steeds meer treinen en ze rijden vaak ook nog eens sneller”, zegt Van Weyenberg. “En er gebeuren nog teveel ongelukken.” Volgens de Staatssecretaris is er nog een lange weg te gaan en moet het tempo om overwegen af te sluiten omhoog. “De belangenafweging maakt het vaak lastig.”
Tempo moet omhoog
Daarom is Van Weyenberg bezig met een wetswijziging om de boel te versnellen. “Als het ondanks alle pogingen en lang praten niet lukt om eruit te komen, dan kan ik als staatsecretaris ook ingrijpen.” In goede samenwerking en afstemming met diverse gemeenten kunnen een aantal NABO’s de komende tijd versneld worden beveiligd. Van gemiddeld 36 maanden naar 20 maanden. Onlangs gebeurde dat nog bij een NABO in Lochem en Almen. Een monument met een struik aan de Klandermansweg markeert nog de plek van het ongeval uit 1994. “Ik wilde hem eigenlijk weg halen nu de overgang is afgesloten, maar hij staat niemand in de weg”, zegt Esselink. “Dus we laten hem staan.”
Foto: REGIO8