De gemeente zet breed in om de opkomst te verhogen. Jongeren krijgen een kaart thuisgestuurd met een QR-code die linkt naar een videoboodschap van de burgemeester. Daarnaast verschijnen er kinder-stemhokjes in Didam en ’s-Heerenberg. ‘Met het idee dat inwoners hun kind(eren) dan gewoon mee kunnen nemen naar de stemlocaties. De kinderen kunnen hun stem uitbrengen op bijvoorbeeld de mooiste kleurplaat’, staat in het plan van aanpak. Ook komt er bij sommige stembureaus een selfie-spot om kiezers te verleiden hun bezoek op sociale media te delen.
Verder richt de campagne zich op groepen die minder vaak stemmen. Verenigingen en bedrijven krijgen een oproep om jongeren te wijzen op de verkiezingen. Bekende jonge Montferlanders worden ingezet via hun eigen kanalen. Daarnaast wordt een stemtaxi opgezet om minder mobiele inwoners naar het stembureau te brengen. Dorps- en wijkraden worden gevraagd om daarbij te helpen. Op de dag zelf wordt met een dorpsomroeper en muziek in de kernen extra aandacht gevraagd voor het stemmen.
De maatregelen komen voort uit een motie die de raad in juli aannam. Daarin stelden partijen dat de opkomst de laatste jaren te laag is. Het college kreeg de opdracht om uiterlijk in september een plan te presenteren en onderzoek te doen naar een digitale stemwijzer. Het bedrag van 15.000 euro komt bovenop het budget van 83.514 euro dat al beschikbaar is voor de verkiezingen.
In 2024 ging burgemeester Harry de Vries stemmen met een inwoner die op de dag van de verkiezingen achttien werd.