“Als pomphouder ben ik natuurlijk niet blij dat het weer over de rug van de automobilist gaat”, zegt Paul Kuster, eigenaar van het tankstation nabij de grens in Emmerich. “Maar ik snap dat Duitsland geld nodig heeft.” De Nederlandse klant Gerjan Weulen Kranenbarg merkt weinig van de prijsstijging omdat het verschil met Nederlandse tankstations nog steeds groot is: “We praten over 25 cent verschil op benzine en tien cent op diesel.” Toch is het aantal Nederlandse klanten bij de Duitse pompen wel teruggelopen. “Wij merken een lichte teruggang van Nederlandse klanten, maar door de huidige lockdown zijn er sowieso minder klanten uit Nederland”, aldus Heinz Derksen, eigenaar van de Aral-pomp in Emmerich. Kuster beaamt dit: “Wij hebben al 25 procent minder omzet hier omdat winkels en restaurants dicht zitten en er dus veel minder particulieren op de weg rijden.”
De Duitse overheid heeft plannen gemaakt om in 2026 de prijzen voor brandstof verder te verhogen, dit zou gaan om een bedrag van negen tot vijftien cent per liter extra. Kuster verwacht dat Nederland volgt: “Ik denk dat Nederland en Duitsland daarin veel overleggen. Je zit toch in één regio hier.” Voor de Nederlandse klant Gerjan zou het geen verschil maken als de brandstofprijzen in Duitsland gelijk worden aan de prijzen in Nederland: “Ik denk dat ik dan nog steeds naar Duitsland zou gaan, het is gezelliger."
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroepen Antenne Niederrhein en RN7.
Foto: REGIO8