"Ik dacht nog even snel mijn auto voltanken", geeft Jo-Ann Koershuis uit ‘s-Heerenberg aan. "Wij gaan hierheen omdat het hier goedkoper is", vertelt Joep Geurts, die ook aan het tanken is in Duitsland. "Als het andersom is, dan tanken we in Nederland." Volgens directeur Lars Kuster, van Kuster Energy, valt de drukte nog mee: "In vergelijking met toen de korting in ging. Toen heeft de politie zelfs bordjes neergezet dat je vijftig kilometer per uur moest rijden, waar je normaal zeventig kilometer per uur mag. Nu loopt het gewoon goed door."
De zogenaamde Tankrabatt was een manier van de Duitse overheid om burgers te compenseren voor de oplopende gasprijs. De verwachting is dat veel mensen nadat de korting vervalt weer in Nederland gaan tanken. “Morgen verwachten we dat het een stuk rustiger zal zijn”, vertelt Kuster. "Ook omdat iedereen al getankt heeft. Dit station is voor 95% van Nederlandse klanten afhankelijk, dus dan zal het wel rustig zijn."
Genoeg brandstof
Nu de korting nog geldt, zorgt Kuster ervoor dat meer vrachtwagens aanrijden met brandstof om de stroom aan Nederlandse auto's op de laatste dag aan te kunnen. Voor veel Nederlanders is het een tegenvaller dat de korting stopt. "Ja balen, want het kost natuurlijk klauwen met geld", vertelt Koershuis. "Ik heb gewoon de andere dingen die ik moet betalen en ik moet ook naar mijn werk komen. Dus daar baal ik wel van."
Verschil met Nederland
Vanaf donderdag is de benzineprijs in Nederland en Duitsland ongeveer gelijk. Diesel is op dit moment al ongeveer 2 cent per liter goedkoper in Nederland en dat zal na het vervallen van de Duitse korting oplopen tot 13 cent per liter. "We verwachten wel dat er nog steeds wat benzineklanten in Duitsland zullen zijn. Maar de dieselklanten zullen voornamelijk in Nederland blijven tanken", geeft Kuster aan.
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroep Antenne Niederrhein.
Foto: REGIO8