"Het is een derde minder dan vorig jaar en toen was het al weinig", zegt Stefan Stapelbroek. Hij is voorzitter van de bloemencommissie in Lichtenvoorde die de in- en verkoop van dahlia's aan corso's in het hele land overziet. "Door de hitte en droogte staat de groei van de bloemen stil. De knoppen zijn verbrand. Nu is het eindelijk weer wat gaan regenen, maar dan groeit eerst het loof." Ook voor het bloemencorso in Rekken dat woensdag door de straten trekt, is het tekort van dahlia's een groot probleem. "Bij ons mag je ook geen andere stoffen gebruiken, dat staat in de spelregels", spreekt Ben Hasselo van het bloemencorso in Rekken echter streng. "Ik hoorde dat het zorgwekkend is. Vorig jaar heeft één wagen iets anders gebruikt, zonnebloemen, maar die zakten ook meteen enorm in de punten. De andere wagens hebben ingeboet op de kwaliteit van de bloemen: normaal selecteer je de beste, maar nu hadden ze alles gebruikt wat er was. Daardoor hebben ze het toen wel rond gekregen."
De tegenvallende pluk is niet alleen een probleem voor de wagenbouwers van de corso's. Ook de kwekers zelf voorzien een strop. En dat zijn in dit geval de wagenbouwers van Lichtenvoorde. "Die hebben hier allemaal een veldje dat ze in april inzaaien met dahlia's. Daarmee verdienen ze een deel van de kosten terug. Maar dit gaat ze een paar honderd tot duizend euro kosten en dat is best veel voor een wagenbouwer. En dan heb je het nog niet over de kosten van het sproeien", aldus Stapelbroek. Dat corsowagens in Lichtenvoorde met alternatieve materialen moeten gaan werken, daar wil Stapelbroek nog niet aan denken. "Mocht het echt zo zijn dat over twee weken niet het aantal bloemen komt wat wij denken, dan gaan we met het kermiscomité en de wagenbouwers om tafel zitten. Je kunt het beter op tijd aan gaan, dan wachten."
Foto: Omroep Gelderland/REGIO8