“Ik voel me vereerd dat ik heb gewonnen”, vertelt de kersverse winnares. Op de wedstrijdwebsite wordt vermeld dat DOOR zich inzet voor duurzaamheid én betaalbaarheid. Ze willen met het concept kleding een tweede kans geven. Sisic hoopt de openingsdatum van haar nieuwe winkel zo snel mogelijk bekend te maken: “De zomer gaat er anders uitzien, we gaan aan de bak en dan gaan we los in september, oktober.”
Het was voor de organisatie niet makkelijk om een geschikte winnaar te kiezen. “Er zaten echt hele mooie ideeën tussen, dus dan ga je toch afwegen waarom het ene idee beter is dan het andere”, zegt Elkin Coppoolse van de organisatie.
Bij de keuze van de winnaar is rekening gehouden met diverse factoren, zoals de concurrentie met de bestaande winkels in de binnenstad en de mate waarin het plan aansluit bij deze tijd. “Ze scoorde op al deze punten zeer hoog. We zijn dan ook erg enthousiast om haar hier te mogen verwelkomen”, zegt de organisatie
Geen verliezers
Hoewel niet elke inzending de hoofdprijs heeft gewonnen, zijn er eigenlijk geen verliezers. “Het mooie is dat iedereen iets wint,” aldus Coppoolse. De organisatie heeft veel ondernemers gekoppeld aan bestaande binnenstadondernemers of een netwerk van vastgoedeigenaren. Zo kunnen zij samen in gesprek gaan om te beoordelen of het plan haalbaar is, of dat samenwerking het financieel makkelijker maakt.
Er is dus een kans dat er alsnog een van de andere opties, zoals een kattencafé of Pokémon-winkel, in de binnenstad een plek gaan krijgen.