“Voor mij, en voor heel veel andere mensen, is het al cultureel erfgoed”, zegt schrijver en journalist Dolf Ruesink. “Dus laten we dat in ons hart maar koesteren.” Ruesink volgt de band al tientallen jaren en verzamelde duizenden affiches, verhalen en foto’s. Zijn nieuwe boek is een eerbetoon aan een halve eeuw boerenrock en de impact van Normaal op het Nederlandse muzieklandschap.
Met de erfgoedcampagne hopen de fans dat Normaal wordt toegevoegd aan de lijst van immaterieel erfgoed, waarop culturele tradities staan die behouden moeten blijven voor toekomstige generaties. Volgens Ron Lam van het Aanhangerschap is de band een symbool geworden voor mensen buiten de Randstad: “Normaal heeft veel meer betekend dan alleen maar muziek maken. Ze waren de grondleggers van streektaalmuziek en gaven een stem aan iedereen die zich niet erkend voelde.”
Volgens Lam is het erfgoed niet alleen de muziek, maar ook het gevoel van saamhorigheid dat de band bracht. “Met Normaal als aanvoerder gingen mensen de strijd aan tegen de dominante Randstad. Dat gevoel leeft nog steeds.”
Nieuwe generatie fans
Dat Normaal ook na vijftig jaar nog springlevend is, ziet Lam bij ieder optreden terug.
“Wat we nu heel erg zien gebeuren, is dat de jonge generatie lid wordt van het Anhangerschap”, vertelt hij. “Ze kennen de teksten uit hun hoofd. Als je dan bij een optreden bent, zie je hoe die muziek generaties verbindt. Dat is bijzonder.”
De Achterhoek als thuisbasis
Door het hele land trad Normaal op, maar één plek blijft volgens Ruesink het hart van de band. “De Achterhoek is en blijft natuurlijk de belangrijkste plek”, zegt hij. “Kijk je naar de top tien van meeste optredens, dan staan Toldijk, Doetinchem, Lichtenvoorde en Winterswijk allemaal bovenaan. Dat waren echte bolwerken.”
Volgens de schrijver is het jubileum hét moment om het erfgoed officieel vast te leggen. “We hebben geprobeerd om alles te doen om ze in de boeken te houden. Vijftig jaar Normaal, dat verdient een blijvende plek in de geschiedenis.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met rtv Ideaal.