“Het is heel erg chaotisch”, zegt chauffeur Bodhi Steverink uit Doetinchem, die donderdag met zijn busje een lading trapliften afleverde in het Noord-Engelse Birmingham. Zondag kwam hij aan in Dover. Eigenlijk had hij woensdag terug moeten zijn in de Achterhoek, maar door het tekort aan brandstof liep het anders. “Veel tankstations, met name rond Londen, zijn gesloten”, schetst Steverink. “Sommige tankstations zijn wel open, maar daar heb je een limiet van ongeveer vijftig pond om te tanken. Soms ben je vijf of zes tankstations aan het afrijden voor je de tank vol hebt, het is erg lastig allemaal.”
Koeriersbedrijf Molenveld rijdt wekelijks acht of negen keer routes naar Engeland. “Ik ben mijn jongens nu een aantal dagen langer kwijt”, zegt eigenaar Leo Molenveld namens het bedrijf. “We nemen wel jerrycans mee, maar je mag niet met meer dan twintig liter de grens over. Als je dan naar het Noorden moet, kom je er niet.” Hoeveel economische schade de brandstofproblemen het bedrijf oplevert, vindt hij lastig in te schatten: “Op dit moment is dat nog niet te zeggen, met de kwartaalcijfers kunnen we dat zien.”
Van Birmingham naar de havenHoeveel tankstations Steverink sinds zondag heeft gezien in de jacht op brandstof? “Genoeg”, zegt Steverink, die lacht als een boer met kiespijn. “Ik heb de tank nu driekwart vol, maar dat heeft me veel moeite gekost. Het ergste wat ik heb gehad, is dat ik een uur in een wachtrij moest staan. Ik ben blij als ik eindelijk weer in de Achterhoek ben. Als je een paar dagen van huis bent geweest, vind je het fijn om in je eigen bed te liggen.”
Foto:
Philafrenzy