“Wat je ziet is dat de laatste jaren het siervuurwerk in opkomst is”, aldus vuurwerkimporteur Jasper Groeneveld van Lesli in Lichtenvoorde. “Mensen willen wat minder lontjes aansteken en wat meer mooi vuurwerk de lucht in zien gaan.” Hij merkt dat vooral het grote siervuurwerk in trek is bij de consument. “Je praat over bakken van dertig of veertig euro tot misschien wel over de tweehonderd euro.”
Over het algemeen zijn de verkoopcijfers van vuurwerk gestegen ten opzichte van de vorige jaarwisseling, dat merken ze bij TnT Vuurwerk in Doetinchem. “De voorverkoop was grandioos. We hebben honderd procent meer verkocht dan vorig jaar”, zegt verkoper Eric Ticheloven. De winkel van TnT was donderdagmorgen afgeladen vol met vroege vogels. “Het siervuurwerk is voor mij, de knal is voor de jongens”, aldus Paddy, die er al vroeg bij was. “Ik verwacht mooie kleuren, maar het gaat vooral om de gezelligheid erom heen. Samen kijken hoe het eruit ziet.”
Meer te besteden
TnT Vuurwerk merkt dat mensen meer geld uitgeven voor hun vuurwerk. “De besteding is gemiddeld zo’n twintig procent hoger dan vorig jaar. We zaten vorig jaar op gemiddeld 35 euro besteding, we zitten nu gemiddeld op vijftig euro”, zegt Ticheloven. “Dat komt doordat er heel veel grote dozen bij gekomen zijn, die ontzettend mooi zijn.” Ook bij vuurwerkimporteur Lesli merken ze dat mensen meer uitgeven aan vuurwerk. “Je ziet dat vuurwerk onverminderd populair blijft. We zien dat de webshops het de afgelopen weken net iets beter hebben gedaan, dat zou deels door de economie kunnen komen.”
Foto: REGIO8