"De Gaon-kaart is een OV-chipkaart maar dan op papier", aldus Remco Vink, ontwikkelmanager bij vervoerder Arriva. "Daarmee kun je inchecken bij bussen en treinen van Arriva in de Achterhoek." Het idee is volgens 8RHK Ambassadeurs tot stand gekomen vanuit een wens van toeristische ondernemers, die graag het vervoer tussen de toeristische locaties aantrekkelijker wilden maken. "Vaak zie je dat mensen met eigen auto van bijvoorbeeld de camping naar een pannenkoekrestaurant rijden, dat kun je ook met het openbaar vervoer doen", vertelt Jurgen Rutgers, procesbegeleider bij 8RHK Ambassadeurs. "Toen hebben we daar Arriva en Urbee (deelfiets, red.) bij gehaald en toen is het tot stand gekomen."
Mensen die een Gaon-kaart kopen kunnen ook gebruik maken van een deelfiets. Deze zijn te huren op meerdere stations in de Achterhoek. De twee verschillende Gaon-kaarten zijn te koop voor 20 en 30 euro. "Voordeliger is het niet direct, maar het is wel aantrekkelijker", vindt Rutgers, die een vergelijking trekt met het gebruik van normale wegen. "Wanneer je bijvoorbeeld met de trein van Winterswijk naar Ruurlo gaat, kom je op plekken waar je met de auto niet komt." Vink hoopt dat mensen anders gaan nadenken over hun reis: "Dat het wat minder vanzelfsprekend wordt om de auto te pakken."
Ruim twee ton
De introductie van de Gaon-kaart en de deelfietsen, deels gefinancierd vanuit de Regio Deal, kostte 8RHK Ambassadeurs volgens Rutgers ruim twee ton: "Daarnaast hebben Arriva, Urbee, Achterhoek Toerisme en de toeristische sector ook eenzelfde bedrag bijgedragen." Het doel van 8RHK Ambassadeurs is om meer deelmobiliteit te krijgen in de Achterhoek. "Dit is een van de manieren om dat goed neer te zetten", vertelt Rutgers over de Gaon-kaart. "We verwachten ook dat er gebruik van gemaakt gaat worden."
Foto: REGIO8