"Ik ben zelf vrijdagavond voor een familieaangelegenheid in Roermond geweest", aldus Venhorst. "Toen kwamen we over de brug en zagen hoe hoog het water stond. Vakantieparken stonden onder water. Een boer had net de trekkers op het droge staan, maar de stal stond wel onder water. Zo zullen er ongetwijfeld meer gedupeerden zijn met dieren." Reden voor Venhorst om de volgende dag 21 grote balen hooi te doneren en een inzamelingsactie op touw te zetten. Woensdagochtend stond de teller op bijna vijfduizend euro. "Het is allemaal gedoneerd ten behoeve van ruwvoer", legt Venhorst uit. "Wij zetten het opgehaalde bedrag één-op-één om in voer. Alle overige kosten - waaronder het transport - nemen wij op ons, zodat het ook bij de gedupeerden terecht komt."
Venhorst werkt samen met andere bedrijven in de sector. Zo doneert een paardenvoerfabrikant uit Limburg drie ton aan paardenmuesli. Daarnaast zocht Venhorst contact met mengvoerfabrikant Gelre IJsselstreek (GIJS), het bedrijf uit Azewijn stelt 10.000 kilo aan geitenbrokken beschikbaar. "Niet eens over nadenken, gewoon doen", was volgens Rob Berkelder van GIJS de gedachte toen het telefoontje van Venhorst binnenkwam. "Meer kun je niet doen op het moment. Je hebt ook niet de optie om niet te helpen, de enige optie is helpen. Het leed in Limburg kun je natuurlijk niet wegnemen, maar alle kleine dingetjes helpen in dat hele verhaal."
'Vier vrachtwagens die kant op'In eerste instantie wilde Venhorst zich voornamelijk op de hulp aan paarden richten, maar de actie is inmiddels uitgebreid. "Zodra de actie online stond waren er direct een aantal paardenhouders die zich gemeld hebben", vertelt de onderneemster. "Uiteindelijk hebben we de actie ook wat breder ingezet naar koeien, geiten, alle ruwvoer etende dieren." Venhorst hoopt dat er zich nog meer mensen zullen melden en dat de donaties binnen blijven komen om het uiteindelijk doel te halen: "De bedoeling is om met vier vrachtwagens die kant op te rijden."
Gedupeerden en mensen die een donatie willen doen voor de dieren in Limburg kunnen terecht op
de site, die speciaal voor de actie ontworpen is door Home of Happy Brands in Lochem
Foto: REGIO8