"Ik ben heel blij dat we nu eindelijk gestart zijn", aldus directeur-generaal Jan Hendrik Dronkers van Rijkswaterstaat. "Sinds de zeventiger jaren wordt er al over dit project gepraat. Ik denk dat heel veel mensen nu zeggen: 'eindelijk duidelijkheid', en we gaan nu echt beginnen." Voorzitter van Regio Achterhoek Annemieke Traag deelt zijn enthousiasme. "Het is echt superbelangrijk. Het geeft een enorme impuls aan de bereikbaarheid van de Achterhoek. Het is echt geweldig dat er eindelijk na veertig jaar begonnen wordt aan de nieuwe Twenteroute."
Aan Rijkswaterstaat en aannemer Noaber18 is het de taak om voor eind 2018 de flinke klus te klaren. Dronkers duidt de grootte van het project in cijfers: "336 miljoen euro is een heel bedrag, 27 kilometer weg is ook een omvangrijk getal, alleen al het aantal gronddossiers is driehonderd en het aantal opstallen dat weg moet is vijftig. Dus we hebben het echt over grote getallen", Hij doelt daarbij op het deel van Groenlo naar Enschede. Maar ook het deel tussen Groenlo en Varsseveld moet op termijn nog worden aangepakt. Traag: "Zodat we uiteindelijk vanaf Enschede, de A35, tot aan de A18/A12 een echt goede doorstroom hebben."
Werkzaamheden
Noaber18 is al een tijdje bezig met de voorbereidingen op de werkzaamheden. Zo zijn er al bomen gekapt, hulpbruggen geplaatst en gaat er nog archeologisch onderzoek worden uitgevoerd. Over enkele weken worden echter de eerste parallelwegen al aangelegd. "Doordat we die parallelwegen in het vrije veld kunnen bouwen, veroorzaakt dat minimale hinder" aldus projectmanager Rudolf van der Meulen. "Als die parallelweg klaar is gaan we pas met de nieuwe N18 beginnen. Dan hebben mensen wel wat omreistijd maar voor de rest worden ze niet gehinderd door onze bouwactiviteiten op de nieuwe N18."
Om die reden verwacht Van der Meulen ook dat de geplande einddatum van eind 2018 gewoon gehaald kan worden, ongeacht enige onvoorziene tegenslagen. "We werken met buffers, maar hebben ook allerlei parallele bouwstromen. Zodat als we ergens vertragen het ergens anders weer opvangen. Door straks de bouwweg te hebben, hebben we vrij spel om aan de slag te kunnen. Dan hebben we geen last van omgevingsinvloeden, wat vaak bij andere projecten tot vertraging kan leiden."
Foto: REGIO8