De geslotenverklaring zorgde voor veel onvrede in onder meer
Gaanderen, in buurgemeente Doetinchem, wat één van de redenen is voor de gemeente Oude IJsselstreek om terug te komen op het besluit. "De gewenste oplossing, minder vrachtverkeer in alle kernen, is een uitdaging. Door de loop van de Oude IJssel hebben we een beperkt aantal punten waar het knelt. Er zal altijd vrachtverkeer in de kernen van onze dorpen blijven", zegt wethouder Ria Ankersmit.
"De stand van zaken is als volgt: in maart hebben wij dit verkeersbesluit
ingetrokken. De bezwaartermijn is nu voorbij en er zijn drie
bezwaarschriften ingediend. De vier bezwaarschriften die stonden op het in eerste instantie instellen van het verbod, staan ook nog", laat Ankersmit weten in de toelichting van haar memo aan de raad. Intussen zijn de borden voor het vrachtwagenverbod in Terborg al wel verwijderd. Ankersmit: "Op dit moment worden alle indieners van de bezwaarschriften nog gehoord, daarna krijgen we als college een advies."
Niet ingelicht
Dit is tegen het zere been van een gros van de politieke partijen. Ook omdat zij vinden dat wethouder Ankersmit hen niet goed geïnformeerd heeft: "Als deze raad een motie aanneemt, moeten we deze dan vervolgens uitvoeren? Ja. En draaien ze dat terug, dan moeten ze dat niet stiekem doen. Het college moet zich houden aan toezeggingen", aldus Richard de Lange (ADA).
"Ik vraag me echt af: hoe serieus neem je een commissie? Hoe serieus neem je een raad? We zijn niet ingelicht over het niet uit kunnen voeren van onze motie. Ik had verwacht dat er gezegd zou worden: ‘Dat hebben we niet slim gedaan’”, aldus Jos Sluiter (VVD). Ankersmit gaf aan dat het plan juridisch niet te onderbouwen is. Het college zoekt naar een versie die 'technisch uitvoerbaar' is.
'Doetinchems Belang'
De Lange baalt van het feit dat het erop lijkt dat de gemeente Oude IJsselstreek gehoor geeft aan de vraag van de gemeente Doetinchem: "Onze wethouder laat haar oren hangen naar de wethouder van Doetinchem." Als Stephen Gijsbers van Lokaal Belang het vervolgens meermaals opneemt voor 'hun' wethouder, wordt de cynische vraag gesteld door De Lange: "Wanneer verandert Lokaal Belang haar naam in Doetinchems Belang?"
Verkeersveiligheid in Gaanderen
Veel partijen vinden het verkeerstechnisch ook een stuk veiliger in Gaanderen voor fietsers. "Het is niet gewenst dat de vrachtwagens in Gaanderen komen, maar ook niet in Terborg. In Gaanderen is het een stuk veiliger", zegt Jos Sluiter namens de VVD. Koen Dieker van DePB is het daarmee eens: "Fietsers fungeren in Etten nu als levend verkeersobstakel, in Gaanderen liggen losse fietspaden. Dat is veel veiliger." Camiel Vanderhoeven (D66), die de eerste motie ook niet gesteund heeft, reageert hier gevat op: "Ik vind dat de raad hier op de stoel van het college is gaan zitten, wij zijn geen verkeersdeskundigen. Ik wil deze hele discussie bij het college laten."
Waterbedeffect
Wethouder Ankersmit wil nog één keer benadrukken dat het terugdraaien van het besluit écht niet alleen van bezwaren uit andere gemeenten afhing: "Het waterbedeffect op Industrieweg is voornaamste reden. (Een sluiproute voor vrachtverkeer, red.) Deze klinkerweg is al jaren een dertig kilometerweg. Er staat een school en een verzorgingscentrum. Dat is geen weg voor vrachtverkeer."
Optrekken met Doetinchem
De gemeente Doetinchem heeft het mobiliteitsplan al gepresenteerd. Hierin staat ook beschreven dat Gaanderen wordt aangepakt en onaantrekkelijk gemaakt wordt voor vrachtverkeer. Omdat Oude IJsselstreek het mobiliteitsplan nog aan het opstellen is, willen ze hierin samen met Doetinchem optrekken. "De weg door Gaanderen gaat over in de weg door Terborg. Doetinchem heeft daar al richting in gegeven. We willen dit samen aanpakken", zegt Ankersmit. "Geef ons college de tijd om alle kernen vrachtwagenluw te maken. Het is ons doel, maar dat is niet 1-2-3 geregeld."