Ulft, Netherlands

Belangenverenigingen boos nu vrachtwagens weer door Terborg mogen

Foto: REGIO8
Het besluit van Oude IJsselstreek om vrachtverkeer weer toe te staan in de kern van Terborg, zet kwaad bloed bij Terborgs Belang en Dorpsbelangen Etten. Vol ongeloof ontvingen leden van beide inwonersgroepen een belletje van wethouder Ria Ankersmit met de boodschap dat het verkeersbesluit waar zij zo hard voor hebben gestreden weer ingetrokken wordt.
Tim Rondeel | Bart Sollman | 19 maart 2024 15:11 | Aangepast op 19 maart 2024 15:11
"Ik viel echt van mijn stoel toen ik het hoorde van de wethouder", zegt Els Bakker van Terborgs Belang. Ze waren juist zo blij toen vorig jaar bekend werd dat vrachtverkeer geweerd zou worden van de Zeddamseweg en Walstraat. Luc Löverink van de Ettens evenknie baalt als een stekker: "In Gaanderen is geklaagd door inwoners, het lijkt nu net of de gemeente wel serieus luistert naar inwoners van een andere gemeente, en haar eigen inwoners niet hoort." De huidige inrichting van de weg is volgens Löverink dan ook niet meer geschikt voor vrachtwagens: "De fietspaden zijn breder gemaakt, nu wordt de fietser gebruikt om het verkeer te vertragen. Met kleine kinderen en grote vrachtwagens is dat simpelweg gevaarlijk."

Toch zijn er volgens Oude IJsselstreek ook daadwerkelijk klachten uit Terborg zelf ontvangen bij de gemeente. Het vrachtverkeer vond zijn route de afgelopen maanden namelijk via de Industrieweg, een smalle klinkerstraat. "We hebben meerdere meldingen ontvangen dat het vrachtverkeer die weg gebruikte", zegt wethouder Ria Ankersmit. "Die is nog minder geschikt voor dergelijke voertuigen. Samen met de klachten die we van buurgemeente Doetinchem kregen, hebben we besloten het verkeersbesluit terug te draaien." Volgens de wethouder was er, voor het besluit in eerste instantie genomen was, niet duidelijk dat het afsluiten voor een dergelijke drukte op die andere plek zou zorgen: "We hebben met één verkeersstroming geen rekening gehouden."

Borden hangen er nog
In de kern van Terborg is nog weinig te merken van het teruggedraaide besluit. in ruim een half uur kwamen er twee vrachtwagens door de straat, waarvan er één, een melkwagen, duidelijk geen bestemmingsverkeer was. De oorzaak is simpel, de verbodsborden hangen er nog. Ankersmit: "Die mogen we ook niet zomaar weghalen. Het besluit moet eerst zes weken ter inzage liggen, daarna kunnen we pas echt wat veranderen."

Dit alles is onder het voorbehoud dat er geen bezwaren worden ingediend. "We zijn nu aan het kijken of we een dergelijk bezwaar in kunnen dienen, en hoe", zegt Bakker. Grote kans dus dat de borden er nog langer dan die zes weken hangen.

Lees ook

Vreman zet krabbel en blijft hoofdtrainer van De Graafschap

Jan Vreman is ook volgend seizoen hoofdtrainer van De Graafschap, dat heeft de club dinsdagavond tij...

Celstraf na vernielen van meer dan twintig auto's in Doetinchem

Een 28-jarige man uit Doetinchem is veroordeeld tot een celstraf, onder meer voor het vernielen van ...

Leerlingen honderdjarige Wilhelminaschool uit Doetinchem mogen hele school onderkladden

Leerlingen van de Wilhelminaschool in Doetinchem mogen voor het honderdjarig bestaan, op hun laatste...

Groen licht van de leden, De Graafschap voert 'oude logo' in

De Graafschap voert komend seizoen definitief het ‘oude logo’ opnieuw in. Een grote meerderheid van ...

Volleybalmannen oefenen tegen wereldtopper Japan in Doetinchem

Het Nederlandse volleybalteam speelt volgende week een interland tegen wereldtopper Japan in de Tops...

De Graafschap in eigen huis niet voorbij hekkensluiter Jong FC Utrecht

De Graafschap heeft vrijdagavond een modderfiguur geslagen in aanloop naar de play-offs om promotie ...