Ulft, Netherlands

Zo wil Oude IJsselstreek de kruising op de Slingerparallel veiliger maken

Foto: REGIO8
De gemeente Oude IJsselstreek heeft de resultaten van de pilot met een landbouwsluis bij de beruchte kruising op de Slingerparallel gepresenteerd. In de pilot werd de St. Lidwinastraat in Etten volledig afgesloten. Verder werd er een landbouwsluis geplaatst op de Oude IJsselweg om de afslaande bewegingen op de kruising te verminderen.
Bart Sollman | 30 april 2025 16:09 | Aangepast op 30 april 2025 16:09
“Op basis van de resultaten uit de pilot hebben we een aantal conclusies getrokken en collegebesluiten genomen”, zegt wethouder Ria Ankersmit. “De St. Lidwinastraat in Etten wordt definitief afgesloten met een paaltje. Ook de landbouwsluis op de Oude IJsselweg komt terug. Die plek gaan we nog samen met de gemeente Montferland en Doetinchem bepalen. We willen zorgen dat de gemeenten hier allemaal zo min mogelijk last van hebben”, aldus de Oude IJsselstreekse wethouder.

De manier hoe de proef nu was ingericht zorgde naast een hoop minder verkeer in Etten en op andere wegen in Oude IJsselstreek, wél voor meer verkeer in de buurgemeenten. “Op de Langeboomsestraat in Montferland zijn we van ongeveer 800 naar ongeveer 1300 auto’s per etmaal gegaan. Ook in Doetinchem op de rotonde bij Wijnbergen was meer verkeer”, schetst de wethouder. De weg waar de landbouwsluis lag loopt door de drie gemeentes. “Als we de sluis iets verderop leggen, mogelijk op grond van een andere gemeente, beperken we de overlast.”

Meer aanpassingen
Niet alles van de pilot wordt overgenomen. De voorsorteerstrook op de provinciale weg was ingekort, op deze korte strook moest verkeer elkaar op een onnatuurlijke manier kruisen. Ankersmit: “Verkeer moest azhter elkaar langs kruisen op dat kleine stukje weg, normaal is dat voor elkaar langs. Verkeerskundigen hebben ook gezegd dat dat geen veilige oplossing is. Dat moeten we anders doen, maar dat is aan de provincie.

Veiliger voor de fietser
Dat deze oplossing de weg veiliger maakt voor de fietser is wat Ankersmit betreft zeker: “Er zijn minder afslaande bewegingen en de strook op het midden van de weg wordt een stuk breder. Fietsers en voetgangers kunnen zich hierdoor rustig opstellen om over te steken.” Naast dat de oversteek veel gebruikt wordt door scholieren, is het ook onderdeel van het Pieterpad.

Beste oplossing niet haalbaar
“De meest veilige oplossing is een fietstunnel of een viaduct. Die roep is er ook vanuit het dorp. De maximumsnelheid verlagen is ook een optie. Het probleem is dat dit bij de Provincie ligt. Daar gaan we niet over”, zegt de wethouder. “Dit is denk ik de beste optie die haalbaar is op dit moment. Het wordt in ieder geval veiliger, daar gaat het om.”

Lees ook

Auto op de kop in de sloot bij Halle

Een auto is zaterdagmiddag rond 14.15 uur is op de Varsseveldseweg (N330) bij Halle op de kop in de ...

Brandweer rukt uit voor verbrande pizza in Ulft

De brandweer van Gendringen is vrijdagavond uitgerukt voor een melding van een woningbrand in Ulft. ...

COMMENTAAR | Interpretatie van cursus komt burgemeester slecht uit, maar geen leugens

COMMENTAAR | Burgemeester Anne-Marie Fellinger van Montferland heeft veel ophef gemaakt over het woo...

Achterhoeker Devin Haen voor het eerst opgeroepen voor Jong Oranje

De Achterhoekse voetballer Devin Haen is voor het eerst opgeroepen voor Jong Oranje. De 21-jarige aa...

Petitie vóór asielopvang Eibergen overhandigd als tegengeluid

Een groep Eibergenaren zag het protest tegen de komst van een vluchtelingenopvang in het dorp van 18...

De Hoeksteen maakt plaats voor woningen in het hart van Gendringen

Het voormalige schoolgebouw van De Hoeksteen in Gendringen wordt binnenkort gesloopt om plaats te ma...