“Iets nieuws dat we nu hebben, is dat er een paar elektrische motoren zijn gestart”, vertelt Gerhard Gerritsen, voorzitter van ZAMC. De elektrische motoren rijden tussen de benzinemotoren, allemaal in dezelfde klasse. “Dat kan tegenwoordig allemaal al”, aldus Gerritsen. Een enduro rit is een soort motorrit die zich richt op offroad rijden over verschillende terreinen zoals bossen, heuvels, modderige paden, en soms zelfs rivieren of rotsen.
Dat er van de 278 deelnemers een handvol op een elektrische motor meestreden is volgens Gerritsen een positieve ontwikkeling. “Dat is zeker de toekomst”, laat de voorzitter weten. Toch weet Gerritsen niet helemaal zeker of het volledig de motorsport ingaat, maar hij ziet het wel steeds meer. “Bij onze clubleden hebben we sowieso al wel een aantal elektrische motoren.”
‘Iets een voordeel’
De rijders op de elektrische tweewielers kunnen op sommige onderdelen zelfs sneller zijn. “Ze kunnen een voordeel hebben, omdat het koppel van een elektrische motor gewoon heel goed is”, legt Gerritsen uit. “Dus de trialbaan, wat niet echt hele hoge snelheden zijn maar wel behendigheid, dan heeft het met een elektromotor misschien wel iets een voordeel.”
Van belang voor toekomst
Ondanks dat Gerritsen net als menig motorsport liefhebber geniet van het geluid van de motoren, is hij van mening dat meegaan met de tijd van belang is voor de toekomst van de in Achterhoek zo geliefde sport. “Elektra is gewoon in opkomst”, zegt Gerritsen. “Wil je de motorsport overeind blijven houden, dan is het best een voordeel dat er ook elektromotoren bijzitten.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroep Ideaal