“We hebben meer dan vijftig inschrijvingen gehad en samen met een vijfkoppige jury hebben we de vijftien kansrijke Win-je-winkel-kandidaten eruit gepikt”, legt Rick van den Broek van Binnenstadbedrijf Doetinchem uit. “We hebben buiten die vijftien ook veel andere goede ideeën gezien, maar die zijn niet echt geschikt voor de actie.”
De ideeën variëren van onder andere een kattencafé tot aan een winkel met edelstenen.
De winactie werd in het leven geroepen om een nieuwe impuls te geven aan het winkelaanbod van Doetinchem en jonge ondernemers een unieke kans te bieden. De winnaar gaat er namelijk met bijzondere prijzen vandoor: je krijgt een winkelpand in het centrum van Doetinchem, €2500 startgeld, begeleiding van professionals, reclame in de stad én je hoeft een jaar lang geen huur te betalen.
Concurrentie voorkomen
Ook concepten die in de stad al bestonden in een bepaalde vorm, konden ondanks een vernieuwd idee niet worden meegenomen als kanshebber. “Je creëert dan een soort oneerlijke concurrentie, wat voor zowel de bestaande winkel als de nieuwe winkel gewoon niet eerlijk is. Dat wil je dus voorkomen”, aldus Van den Broek.
Doetinchem kent bijvoorbeeld veel kledingwinkels, maar onder de laatste vijftien kanshebbers bevinden zich een aantal concepten met een kledingwinkel als basis. Deze concepten onderscheiden zich door een uniek idee en vormen dan dus wel een nieuwe toevoeging aan het winkelaanbod, zoals een tweedehandskinderkledingwinkel. “De vijftien winkels die wel door zijn, maken in onze ogen allemaal evenveel kans. Buiten dat waren alle aanmeldingen eigenlijk van hoge kwaliteit”, aldus Van den Broek.
Stemmen op je favoriet
Tot en met vrijdag 27 juni kan iedereen stemmen op de winkel die volgens hen in Doetinchem moet komen. “Dit telt, naast de vijf juryleden, als de zesde stem. Het is dus niet de doorslaggevende stem, maar het draagt wel bij aan de algehele score”, legt Van den Broek uit.
Uiteindelijk wordt op woensdag 2 juli bekendgemaakt wie de nieuwe winkel op zijn naam mag schrijven.