gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Ulft, Nederland
Terug

OBL valt buiten de coalitie in Berkelland

b705c0f5d96974dec3c26332c72b1a14

Ondernemend Berkelland (OBL) is buiten de coalitieformeringen gebleven van informateur Ellen Nauta, dat bleek dinsdagavond tijdens de raadsvergadering in de gemeente. De CDA-politica deelde haar bevindingen en ziet een samenwerking tussen CDA, D66, VVD en PvdA als het meest kansrijk.

Dean van het Laar |
Daarmee hebben de partijen een ruime meerderheid aan zetels, achttien van de in totaal 27. Nauta: “Ik heb de afgelopen weken diverse gesprekken gevoerd met de fracties en daarbij is dit als de meest kansrijke optie naar voren gekomen. Daar zit OBL dus niet bij, omdat ik denk dat er op dit moment onvoldoende stabiliteit zit in hun fractie. Daarom heb ik ze niet meegenomen in mijn advies voor de coalitie. Je hoort ze niet met één mond praten, en dat is wel van belang om een stabiele coalitie partij te zijn. Het is net alsof je met twee verschillende fracties praat. Ze zijn nog niet goed genoeg op elkaar ingespeeld, maar dat gaat in de toekomst ongetwijfeld gebeuren."

Het uitsluiten van OBL is opmerkelijk. De partij was tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen een van de grote winnaars, en steeg van twee naar vijf zetels. Lijsttrekker Bennie Morsink is dan ook teleurgesteld in het advies van informateur Nauta. “Ze heeft niet geluisterd naar de kiezer. Het klopt dat wij als partij aan elkaar moesten wennen, maar we zijn er nu goed uitgekomen. Dan is het spijtig om te zien dat daar geen gehoor aan wordt gegeven.”

'Zwart gemaakt'
Volgens Morsink zouden andere partijen misbruik hebben gemaakt van hun positie en OBL ‘zwart’ hebben gemaakt, zodat ze daar hun eigen voordeel uit kunnen halen. “Ik wil niet ingaan op namen, maar ik denk dat alle partijen daar een beetje aan meegewerkt hebben. Wij zijn transparant geweest over onze problemen. Daar zijn we sterker uitgekomen. We willen nu laten zien dat wij een partij zijn waar ze op kunnen vertrouwen.”

Aanstelling formateur
Of het zover komt moet blijken. Tijdens de vergadering werd Andries Bannink uit Laag Keppel voorgedragen als formateur. Hij krijgt de taak om tot een coalitieakkoord te komen met het CDA, D66, PvdA en de VVD. Bannink was eerder twaalf jaar actief als griffier in de gemeente Berkelland.

Foto: REGIO8

Lees meer over:

|

Lees ook

Examens10

Trotse mentor belt Didamse examenleerlingen met verlossend nieuws: ‘Ik ben ook gespannen’

Een spannende dag voor veel Achterhoekse examenleerlingen donderdag. Na vier, vijf of zes jaar zwoegen horen honderden middelbare scholieren of ze dat felbegeerde papiertje verdiend hebben. Docent en mentor Robin Nijsen van het Liemers College in Didam heeft de eer om zijn leerlingen blij te maken.

JMO-20260610-Donny Warmerdam-SF0001

De Graafschap haalt oude bekende Warmerdam: ‘Blij om weer terug te zijn'

De Graafschap heeft donderdagmiddag de terugkeer van Donny Warmerdam bekendgemaakt. Tussen 2023 en 2025 stond de 24-jarige middenvelder ook onder contract in Doetinchem en speelde hij 82 wedstrijden voor de Superboeren.

f230298c-69d2-46fe-bc9d-e8c6cdf944e8

Fietser met spoed naar ziekenhuis na ongeval in Zeddam

Een fietser is donderdagmiddag met spoed naar het ziekenhuis gebracht na een aanrijding met een automobiliste in Zeddam. De weg was tijdelijk afgesloten.

JMO-20260611-Mark Pabai-SF0015

De Graafschap legt Liberiaans international Pabai vast

De Graafschap heeft de rechtervleugelverdediger Mark Pabai transfervrij overgenomen van het Sloveense FC Koper. De 25-jarig Liberiaanse-Nederlander komt uit de jeugdopleiding van FC Utrecht. Hij tekent in Doetinchem een contract voor twee seizoenen.

440402bb-505e-4e9d-beca-34b3218f0148

Fietser gewond na botsing met vrachtwagen in Doetinchem

Een fietser is donderdagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Doetinchem. De man is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

Oranjetempel3

Oranjetempel Silvolde mag tóch open tijdens nachtwedstrijden: ‘Dit is echt fantastisch’

De Oranjetempel in Silvolde mag tóch nachtelijke WK-wedstrijden van het Nederlands Elftal uitzenden. Lang werd het verboden door de gemeente Oude IJsselstreek, dat leidde tot veel onbegrip van inwoners, ondernemers én de gemeenteraad. Nu maakt het college een draai tot grote blijdschap van de ondernemer.